MónTerrassa
Les altres cares de la B-40: Pimec, Comuns, CUP, VOX hi diuen la seva
  • CA

La B-40 va de boca en boca i tothom vol dir-hi la seva. Els darrers a manifestar la seva posició han estat els partits polítics de Comuns, VOX i la CUP, la ministra de Transports i la patronal PIMEC. Aquesta setmana, l’estira-i-arronsa entre socialistes i republicans per a una possible aprovació dels pressupostos de la Generalitat per al 2023 ha centrat totes les mirades. Aquest dilluns, després que Territori hagués remarcat un i un altre cop durant mesos -creant malestar entre els partits governants a Terrassa i Sabadell– que el Quart Cinturó / B-40 estava totalment descartat i que s’apostava per ampliar la N-150 per a la connexió entre les dues capitals vallesanes, sembla que s’havia produït un canvi.

Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) va registrar esmenes a la moció del PSC sobre la Ronda Nord, amb l’objectiu d’intentar “acostar posicions”. La consellera de la Presidència, Laura Vilagrà, afirmava que aquestes modificacions son amb “voluntat d’acord”, tot i retreure al partit de Salvador Illa que estigui “bloquejant” l’acord per només un desacord sobre el tram del quart cinturó entre Sabadell i Terrassa.

Què en diuen els Comuns, la CUP i VOX

Davant de tot aquesta polèmica, altres actors més o menys secundaris però amb dret a vot han alçat la veu. Primer van ser els Comuns que tampoc veuen amb bons ulls la Ronda Nord. En el seu cas consideren que el govern català ha de prioritzar les inversions recollides al Pla de Mobilitat del Vallès que “comportin una reducció de les emissions de CO₂ i un augment de la quota modal del transport públic, especialment pel que fa als desplaçaments interns”. I això no passa per construir un nou vial entre Sabadell i Terrassa. Consideren que la clau es troba en l’ampliació d’estacions i intercanviadors de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat.

Després, ha vingut la CUP que ha criticat el “viratge” d’ERC per “obrir la porta” a la B-40. El diputat anticapitalista Xavier Pellicer els ha acusat de “doblegar-se davant el PSC per perpetuar-se en el poder”. “El Vallès no està en venda. Hem lluitat el Quart Cinturó contra convergència, contra el PSC i ho farem si cal contra ERC. Deixem clar que el Vallès no és una moneda de canvi entre el Governi el PSC, el territori no està en venda i no ho tolerarem.”, ha remarcat el partit en un comunicat. Els cupaires han rebatut la idea venuda des dels socialistes que la Ronda Nord té el suport del territori, i han reclamat apostar pel transport ferroviari en un context de “crisi climàtica i energètica”. I recorden que “és una greu irresponsabilitat seguir apostant pel model de l’asfalt, que ja s’ha demostrat nociu i caduc, i en un moment en què el Vallès registra uns nivells de contaminació per sobre dels límits marcats per la OMS”.

Aquest dimarts, també ha comparegut el portaveu de Vox al Parlament, Juan Garriga, que ha emplaçat el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana a “projectar, construir i per descomptat finançar” el tram de la carretera B-40 al Vallès Occidental, coneguda com a quart cinturó, “si és tan important per al PSC”. Segons recull l’Agència Catalana de Notícies, Garriga ho ha considerat “una autèntica hipocresia” perquè el govern espanyol podria dur a terme l’obra. “Per què no la fa el govern socialista si és tan important”, ha valorat. El diputat ha assegurat que la infraestructura acumula “molts anys de retard” i que “ja hauria d’estar construïda”, per la qual cosa creu que des del PSC “estan enganyant els ciutadans” demanant a la Generalitat que faci l’obra.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha defensat que el tram de la B-40 entre Sabadell i Terrassa | ACN

Les peticions des de Transports i Pimec

No és la primera vegada que des del govern espanyol s’impliquen i es posicionen en el debat sobre la Ronda Nord. I en aquest cas no s’han mogut ni un mil·límetre si bé es limiten a dir i exigir però sense posar-hi solucions. Aquesta mateixa setmana, la ministra Raquel Sánchez ha tornat a aprofitar una entrevista realitzada per TV3 per lamentar que la B-40 “fa molts anys que s’espera”. La titular de Transports ha recordat que ja es va signar un acord entre administració central i catalana, però que “en l’últim moment”, els republicans se’n van desdir i van aturar les obres de perllongació. Sánchez ha fet un pas més enllà per pressionar en les negociacions afirmant que les propostes socialistes “són de mínims” i ha recriminat a ERC que digués que eren “per interessos partidistes”.

Finalment, no només els polítics han fet servir el faristol. Davant de tot l’enrenou, el secretari general de Pimec, Josep Ginesta, ha remarcat en una entrevista feta per Ràdio Estel la importància de tenir uns comptes aprovats per al 2023, i ha emplaçat als partits a posar-se d’acord i no evidenciar “el fracàs de la política”. Per evitar-ho, Ginesta ha apostat per incorporar “elements que facin més adaptable a la sostenibilitat” el tram de la B-40 entre Sabadell i Terrassa, perquè “les dificultats per tirar endavant el projecte no poden aturar el país”. Des de Pimec creuen que aquest tram ha de ser considerat una autovia, amb dos carrils per sentit.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa