MónTerrassa
Terrassa guanyarà 200.000m2 verds al sector sud

Terrassa guanyarà 200.000 metres quadrats d’espais lliures, sense edificar, al que es coneix com a Palau Nord. A grans trets, a la pastilla que hi ha entre el final del Parc de Vallparadís i els pisos de can Jofresa, els nus de carreteres i Ferrocarrils de la Generalitat aigües avall de la riera, el pont de la C-58, i els aparcaments de camions i d’autocaravanes. Dels 200.000 metres, un total de 110.000 seran espai rústic -on només podrà haver-hi usos agrícoles- i 90.000 zona pròpiament verda. Què s’hi podria plantar? Quelcom mediterrani i autòcton, com poden ser oliveres, ceps o fins i tot ametllers.

Terrassa guanyarà 200.000m2 verds al sector sud | Joan Manel Oller

Una revisió del POUM que es porta al ple de març de 2023

Tot s’emmarca en una revisió del POUM sobre aquesta zona ara degradada i propietat de particulars. Un espai de 400.000 metres quadrats, aproximadament un 25 per cent més de terreny que ocupa el Parc de Vallparadís sencer. En el POUM de 2003 es tapava la riera amb una gran llosa i es dibuixava una avinguda espectacular. Era un u per u, atès que es permetia construir 400.000 metres quadrats: un 90 per cent per temes terciaris -oficines i centres comercials- i un 10 per cent per habitatges.

Perspectiva actual de la riera i els horts des dels pisos de Can Jofresa | Joan Manel Oller
La carretera de Rubí
Com podria ser a carretera de Rubí

Uns terrenys de la família de Can Bosch de Basea

La majoria de la pastilla pertany a la família de Can Bosch de Basea, que fa 800 anys tenia allà, en un turó, la masia. La zona rústica se situa entre la riera del Palau i les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat, i els nous habitatges i l’àrea verda a l’altre costat, i a tocar dels actuals gratacels. Un canvi espectacular. I la riera no es cobreix i roman amb el curs amb la que l’hem conegut sempre.

Ara se li gira la volta com un mitjó i es pot afirmar que és principal macroprojecte del mandat 2019-2023. En 20 anys, no hi havia hagut cap iniciativa per reformar l’espai. La modificació del POUM, que anirà al ple de març, té el suport dels veïns de Can Jofresa i de totes les forces polítiques amb representació a l’Ajuntament. I un nom basat en la història centenària, Can Bosch.

La zona avui
Una imatge virtual del futur

A la recerca d’una ciutat-jardí en una de les entrades de la ciutat

El nombre d’habitatges nous que es contemplen són 2.000, i un 50 per cent, 1.000, protegits (HPO). La idea és convertir la zona en una ciutat-jardí, i refer el tram de la carretera de Rubí -en realitat el nom oficial és de Gràcia a Manresa- i fer-lo un passeig integrat en el paisatge. Un cop aprovat pel ple, encara caldran 3 o 4 anys de tràmits. Però pagarà la pena, perquè desapareixeran tots els horts il·legals i les barraques que li donen avui un aire sense encant, deixa’t de la mà de Déu, amb tanques fetes amb tots tipus de materials i mànegues per agafar l’aigua a la riera. On, per cert, a l’estiu es poden veure nens banyant-se. Malgrat tot, el camí que va des dels Jutjats a Les Fonts acostumava a ser molt concorregut abans de tancar-se per alguns despreniments, i és un bon lloc per trobar espàrrecs de marge -de bosc o salvatges.

La fase 6 de l’ampliació del Parc de Vallparadís

El projecte afegeix la fase 6 de l’ampliació pel sud del Parc de Vallparadís, a l’aiguabarreig amb la riera del Palau, amb marges ja restaurats. Una pota -uns milers de metres més- més per gaudir d’un connector verd i urbà d’uns onze quilòmetres i fins a Les Fonts I Can Parellada. Unes fases que es faran amb posterioritat, com la millora del polígon de Can Guitard, que permetrà també guanyar camins naturals al costat de la riera. Un lloc ara brut.

El projecte ha estat presentat per l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, i el regidor d’Arquitectura i Urbanisme, Medi ambient i Sostenibilitat i Energia, Carles Caballero.

Terrassa guanyarà 200.000m2 verds al sector sud | Joan Manel Oller
Terrassa guanyarà 200.000m2 verds al sector sud | Joan Manel Oller

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Joana a març 22, 2023 | 16:24
    Joana març 22, 2023 | 16:24
    El que hauria de fer TOT PER TERRASSA és arreglar la ciutat, el que ja tenim, que fa pena, com per exemple l'estat de l'asfalt. Volto per moltes ciutats i cap d'elles té l'asfalt que tenim nosaltres. Terrassa no necessita més pisos. No necessita més gent. No necessitem estar més massificats. No necessitem més vehícles. Necessitem tot el contrari.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa