Govern català i Estat espanyol se les tenen pel traçat que ha de tenir la B-40. Aquest divendres, dia 31 de març, finalitza el termini el qual s’havia pactat per iniciar el procés de redacció del tram del Quart Cinturó entre Terrassa i Sabadell, acord que el PSC havia arrencat a ERC a canvi d’aprovar els pressupostos catalans pel 2023. Tanmateix, per ara, res està firmat i les negociacions continuen.
Dos son els punts amb què els republicans no hi estan conformes i que reclamen que es matisin o canviïn. Segons ha avançat el diari Ara, dins de les propostes que ha enviat el Ministeri de Transports a la Generalitat s’hi mencionen “connexions” de la B-40 amb d’altres municipis del Vallès, més enllà de Sabadell i Castellar del Vallès, com segons denuncien que s’havia pactat expressament en el pacte amb el PSC.
Aquest és un dels punts delicats ja que és una de les línies vermelles que mantenen els republicans després de renunciar al tram entre les dues cocapitals vallesanes. El compromís que va acceptar el Govern amb la boca petita va ser cedir sobre la B-40 fins a Sabadell, però en cap cas deixar la porta oberta a una possible prolongació fins a Granollers.
Qui ha de pagar el Quart Cinturó
L’altra discrepància, segons apunta el mitjà català que ha pogut confirmar de fonts oficials, és sobre el finançament de la infraestructura. Transports ha proposat que es financi a càrrec de la disposició addicional tercera de l’Estatut d’Autonomia, sobre inversions de l’Estat en infraestructures catalanes. Però l’executiu català no hi està d’acord. Recorda que això corresponen a fons que el govern espanyol “deu” a la Generalitat, i que ha de ser aquesta qui decideixi en què invertir-los. No volen que els 200 milions d’euros pressupostats per fer la B-40 surtin dels Pressupostos Generals, perquè “no poden ser finançats amb una cosa que mai tindrà res a veure amb les competències de l’Estat”.
D’altra banda, aquest mateix divendres, el portaveu del PSC al Parlament, Salvador Illa, ha reiterat les paraules que ja va dir ara fa uns dies sobre el retard en el conveni de redacció i execució de les obres del tram conegut com a Ronda Vallès aquest primer trimestre de 2023. En declaracions realitzades a Terrassa, en el marc d’una trobada amb la cúpula de PIMEC i el ministre José Luis Escrivá, ha mantingut que té “tota la confiança” en la signatura del president Aragonès i el compliment del pacte dels pressupostos. I ha sentenciat que “sóc perfectament conscient que vam signar que això quedaria resolt el primer trimestre de l’any, però no em ve d’un dia ni d’una setmana”.
El que sí que sembla que tira endavant i que complirà el calendari previst és el tram de la B-40 entre Abrera i Terrassa. Aquesta mateixa setmana, el Ministeri de Transports ha corroborat que la data amb què es treballa perquè finalitzin les obres de construcció és a finals del mes d’octubre d’aquest 2023. Així ho ha confirmat a la tinenta d’alcalde Lluïsa Melgares i als tècnics municipals en una visita als treballs que s’estan fent a la zona al voltant de Can Trias.