L’Associació per la Defensa i l’Estudi de la Natura (ADENC) i l’Associació BiciTerrassa Club (BiTer) han iniciat una campanya per dur el futur l’aparcament de Portal de Sant Roc als tribunals. Per aconseguir-ho, les dues entitats han fet una crida a la ciutadania a fer donatius per aconseguir els recursos econòmics per engegar el procés jurídic.
Cal recordar que aquestes dues entitats van presentar al·legacions al projecte el passat mes de juny, les quals encara no s’han resolt. Tot i això, ADENC i BiTer manifesten en un comunicat que aquestes al·legacions seran “probablement” desestimades i, per aquest motiu, volen fer “el pas següent”; presentar un recurs contenciós administratiu.
Amb aquesta campanya de micromecenatge les entitats es proposen recaptar els diners “estrictament necessaris” per a les tasques d’assessorament jurídic de l’associació Fons de Defensa Ambiental, tot amb l’objectiu final de portar el projecte i els seus promotors als tribunals i aturar-lo. En aquest sentit, expliquen que necessiten 8.500 euros; dels quals 1.000 euros són per sufragar l’assistència jurídica per fer les al·legacions ja presentades i la resta, 7.500 euros, són per sufragar els costos judicials i l’assistència jurídica per presentar el recurs contenciós administratiu.
Des de BiTer i ADENC recalquen que aquesta campanya va dirigida a “totes aquelles persones i entitats que estimen la ciutat de Terrassa” i que “entenen que en el context de canvi climàtic en què ens trobem no té cap mena de sentit la construcció d’aquest aparcament”. Per aquest motiu, expliquen que la campanya s’ha fet “sense recompenses materials o altres que ens treguin forces i recursos per al que volem aconseguir”.
Consideren que incompleix els compromisos ambientals i que és inviable econòmicament
Les dues entitats consideren que la reobertura i ampliació funcional d’aquest aparcament suposa “una aposta contrària als compromisos climàtics, ambientals i de mobilitat sostenible que el mateix Ajuntament de Terrassa ha assumit en els darrers anys”. A més, destaquen que el projecte “no incorpora cap estudi d’impacte ambiental dels efectes que podria tenir sobre la qualitat de l’aire i la salut de la població” i consideren que el projecte “representa una regressió respecte dels nivells de protecció ambiental que la Zona de Baixes Emissions (ZBE) hauria de garantir”.
Per altra banda, ADENC i BiTer també subratllen la “manca de viabilitat econòmica del projecte”. En aquest sentit, assenyalen que els mateixos estudis encarregats per l’Ajuntament “evidencien que l’aparcament només seria rendible en un escenari de demanda molt alta”, un fet que afirmen que el mateix estudi “qualifica d’excessivament optimista i difícilment justificable”. A més, les entitats també alerten que aquesta operació podria comprometre la tresoreria de l’empresa pública EGARVIA i, en última instància, els recursos de l’Ajuntament de Terrassa.
