Terrassa es prepara per veure unes llàgrimes de Sant Llorenç. Aquest 2025, les condicions meteorològiques estan sent prou adequades per poder observar des de fa pocs dies els Perseids. Els experts assenyalen que el pic de màxima intensitat es pot produir la nit del 12 al 13 d’agost, ja que s’espera que s’albirin entre 50 i 100 meteors per hora, tot i que la millor nit per poder observar les llàgrimes de Sant Llorenç seria la nit de l’11 d’agost.

Així que tot a punt per veure el fenomen dels Perseids. La famosa pluja la podem veure durant el mes d’agost perquè és la data en què la Terra travessa l’òrbita de les restes de partícules que encara queden del cometa 109P/Swift-Tuttle, que va passar per últim cop l’any 1922, i que no tornarà a passar fins a un llunyà 2122. Les partícules es cremen i acaben originant aquests esteles il·luminades i brillants. Cal dir, que es calcula que cada segle la pluja es retarda uns tres dies, per això ha patit algunes variacions.

Observació a Terrassa

A Terrassa, malgrat ser una gran ciutat i, per tant, tenir més contaminació lumínica, encara tenim alguns llocs on poder gaudir de la pluja. Per exemple, un dels punts més escollits és des del pàrquing del Coll d’Estenalles, lloc ideal per la seva ubicació geogràfica i per la poca llum de l’entorn. Aquest any, des de l’Agrupació Astronòmica de Terrassa han decidit quedar-se ben a prop. En concret, conviden a tothom que ho desitgi a participar en l’observació a la mateixa seu de l’entitat, al carrer Martí Díaz, número 7, tercera planta, aquest dimarts vinent, dia 12 d’agost. Aquí, els membres de l’Agrupació oferiran als visitants la possibilitat no només de poder veure les llàgrimes sinó també gaudir d’una petita explicació i orientació. L’entrada és lliure i gratuïta.

Per aquells que vulguin anar per lliures, des de l’AAT fan algunes recomanacions:

  • Anar a un lloc SENSE CONTAMINACIÓ LUMÍNICA, on no hi hagi punts de llum que destorbin l’adaptació a la foscor (és necessari uns 10-12 minuts perquè el nostre ull s’adapti totalment a la foscor i si ens enlluernem ho perdem). Per això és millor no fer servir lots o llums frontals, i si no hi ha més remei, dirigir-los cap a terra (mai als ulls d’altres persones). Si són de baixa intensitat o de color vermell millor (no enlluernen tant).
  • Buscar un lloc amb prou visibilitat on es pugui veure l’horitzó fins a almenys uns 15-20 graus, i que no tingui obstacles que destorbin la visió.
  • Pensem que l’observació és a tota l’esfera celeste i que per veure els meteors cal estar molt atens i mirar durant estones llargues (poden passar 10 minuts i no veure’n cap i en un minut en cauen varies, és un fenomen irregular). El millor és estar molt còmode i tenir molta paciència. Hem d’estirar-nos a terra amb una estoreta, gandula…
  • Hem d’anar ben abrigats, ENCARA QUE SIGUI ESTIU, amb diverses peces de roba de màniga llarga i una manta (estirats a la nit, i més a la muntanya, al cap d’una estona fa fred)
  • Hem de portar alguna cosa per beure i menjar si volem resistir fins a altes hores de la matinada. Podem entretenir-nos contemplant el cel amb un planisferi, mapa o una aplicació (amb mode nocturn per no enlluernar) i fer petar la xerrada per passar les hores.

Comparteix

Icona de pantalla completa