MónTerrassa
Pressió vallesana perquè es faci el túnel ferroviari d’Horta
  • CA

El túnel ferroviari d’Horta continua essent una prioritat per a catorze ajuntaments i entitats del Vallès Occidental -totes elles del Vallès Est i capitanejades per Sabadell-, els quals en reclamen la seva construcció. Es tractaria d’una infraestructura que connectaria Barcelona amb Cerdanyola del Vallès a través de la muntanya de Collserola. I no només ho reclamen sinó que s’han posat una data límit perquè el projecte comenci a ser una realitat: el 2030. Així ho han manifestat els seus impulsors en un acte oficial celebrat aquest dijous, 17 de febrer, a la seu de la Cambra de Comerç de Sabadell.

Els adscrits consideren que cal tirar endavant el túnel per tal de “garantir el creixement econòmic de la zona” i al mateix temps assegurar una “millor qualitat de vida dels habitants de l’entorn per on ha de discórrer”. Els sota-signants són administracions i associacions com: els ajuntaments de Sabadell, Cerdanyola del Vallès, Barberà del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Castellar del Vallès i Badia del Vallès, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Corporació Sanitària Parc Taulí, el Consorci Urbanístic del Centre Direccional, Eurecat, Pimec Vallès Occidental, Cerdanyola Empresarial, Ripollet Empresarial i la Cambra de Comerç de Sabadell. A l’acte també hi ha participat el delegat del Govern a les comarques de Barcelona, Toni Morral.

Afirmen que amb aquest túnel es donaria resposta a una comarca, el Vallès Occidental, “en constant creixement demogràfic”, a més de tenir un gran “volum d’activitat econòmica”. Recalquen que el projecte justament aniria a desembocar a la plana del Castell de Sant Marça, a la localitat de Cerdanyola, on s’està projectant la construcció d’un nou barri, rebatejat com a Parc de l’Alba.

“Acabar amb el centralisme”

El president de la Cambra de Comerç de Sabadell, Ramon Alberich, ha volgut destacar que “és temps de deixar enrere propostes dilatòries i tenir les infraestructures que ens mereixem. Es tracta de trobar un equilibri entre progrés i conservació del territori. Entre tots hem de ser capaços de trobar la millor opció”. Per la seva banda, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, ha assenyalat la importància d’aquesta infraestructura per a la ciutat de Sabadell, la comarca i també el país. “S’ha d’acabar amb el centralisme a l’hora de planificar i escoltar el territori, cal dir sí a les infraestructures ferroviàries que també és l’alternativa de transport més sostenible”. Ha volgut també agrair a la Cambra l’impuls del manifest, en el qual l’ajuntament s’hi sent molt còmode.

Pel que fa a la resta de representants que han assistit a la trobada han coincidit en què “per ser competitius calen infraestructures, si no, no es pot créixer com a territori i en aquest cas es tracta d’una proposta cabdal per a la comarca perquè afavoreix el creixement econòmic però també contribueix a la millora de la qualitat de vida dels habitants d’aquesta zona”.

Govern i FEM Vallès, aposten per Vallvidrera

Aquest manifest xoca frontalment amb la voluntat de la Generalitat, que a principis de març de l’any passat va manifestar que tenia intenció de construir el nou túnel per a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a través de Vallvidrera. Un túnel que seria paral·lel al ja existent, i que circularia sense parades entre Sant Cugat i el centre de Barcelona, el que permetria reduir el temps de trajecte a només 15 minuts. Així ho recull també el Pla Director d’Infraestructures (2021-2030), on s’indica que és una de les prioritats del Govern actual. També s’apunta que no es descarta l’opció del túnel d’Horta, tot i que no se n’és partidari.

Del mateix parer es va manifestar Fem Vallès. La plataforma considera que és millor seguir el traçat històric del tren, perquè “és més curt i menys costós que l’alternativa per Horta, la qual suposaria més temps de trajecte i més despesa”. A més, el pas de la línia per Vallvidrera afirma que mantindria “l’equilibri actual entre els dos sistemes urbans de Sabadell i Terrassa, evitant l’obligació de passar per Sabadell als terrassencs”. El nou túnel estalviaria 15 minuts de viatge i conduiria al centre de Barcelona. La plataforma no descarta que el túnel d’Horta es construeixin en el futur però creu que els motius econòmics i tècnics demanen prioritat al nou túnel de Vallvidrera.

Terrassa, dona suport a Sabadell

Des de Terrassa, l’alcalde Jordi Ballart va mostrar en una de les darreres trobades amb l’alcaldessa de Sabadell el seu suport perquè la connexió també es faci pel túnel d’Horta, si bé no va aprofundir-hi i va deixar que sigui la ciutat veïna qui es mostri més bel·ligerant en aquest tema. Tanmateix sí que es va mostrar d’acord en què una tercera connexió entre Barcelona i el Vallès Occidental és altament necessària, sobretot en aquells barris on encara no disposen de servei ferroviari pròxim.

Projecte del túnel d'Horta | Gencat
Projecte del túnel d’Horta | Gencat

Comentaris

  1. Icona del comentari de: JordiP a febrer 18, 2022 | 10:34
    JordiP febrer 18, 2022 | 10:34
    El que cal és un projecte global, urbanístic i multimodal, per a tota la perifèria barcelonesa, tenint compte de les múltiples concentracions urbanes i el seu futur creixement esperable. Obviament, ha de ser molt important la importància de àrees urbanes secundàries i zones industrias, i llur connexió amb les vies de comunicació (FC i autovies). Caldrà preveure una xarxa de transport públic elèctric (tramvies lleugers). I no es pot oblidar la xarxa de serveis que caldrà enllestir per a aytal concentració de població. Aquest projecte general metropolità, que podria haver-se realitzat a principi dels anys 60, va quedar jugulat quan Madrit va retallar un centenar de municipis del projecte de Àrea Metropolitana, que va quedar en menys de 30. Conseqüència: els municipis col·lindants han crescut al seu aire, tancant els espais que demanaven una planificació més àmplia i ambiciosa. Mentre tant, el terme municipal de Madrit creixia desaforadament, superant els 600 qm quadrats i ocupant terreny de cinc províncies.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa