Terrassa dobla l’àrea de vianants del centre i restringeix l’accés amb cotxe a veïns i autoritzats

Els veïns valoren positivament la iniciativa i els comerciants demanen facilitats per garantir l'aparcament dels clients

Aquest dijous ha entrat en vigor l’ampliació de l’àrea de vianants del centre de Terrassa (Vallès Occidental), que dobla l’espai restringit al vehicle passant de 24.000 metres quadrats a un total de 48.000. L’Ajuntament ha treballat en els darrers mesos en la mesura, que es va retardar per la pandèmia, amb un procés informatiu per a veïns i comerciants. Tot i entrar en vigor aquest 1 de juliol, no serà fins el dia 1 de gener de 2022 quan es començarà a sancionar els conductors que infringeixin la normativa. Si bé els veïns aplaudeixen la mesura en termes generals, els comerciants consideren que es dificulta l’arribada de clients de fora del centre, motiu pel qual reclamen mesures com una millor senyalització dels aparcaments soterrats.La mesura implica que alguns dels carrers utilitzats diàriament per centenars de vehicles per moure’s al voltant del centre ara es veuen afectats per una mesura que aquest dijous encara molts no coneixien. Per aquest motiu, agents de la Policia Municipal han informat a peu de carrer dels canvis que entren en vigor amb l’estrena del mes de juliol.

“Doblem l’àrea de vianants, i de 24.000 metres quadrats passem a 48.000 que podran gaudir les persones”, detalla la tinenta d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Lluïsa Melgares. La mateixa regidora s’ha sumat al dispositiu informatiu a primera hora que ha traslladat els canvis als conductors que es mostraven sorpresos per la presència policial i pels operaris, que ultimaven la pintura amb les senyalitzacions a terra.

“S’ha apostat per la informació i la transparència, amb carpes habilitades en diversos punts i també als veïns”, detalla Melgares. En les darreres setmanes s’han fet enviaments postals als domicilis de les zones afectades per les modificacions, en què es donaven detalls sobre com s’haurien de demanar les targetes que acrediten l’accés per arribar als aparcaments particulars.

“El veí que no s’hagi assabentat és perquè no ha mirat la bústia”, apunta Eugènia Dinarès, membre de la Junta de l’Associació de Veïns del Centre de Terrassa. Explica que han rebut cartes on s’ha detallat el calendari i el procediment per facilitar la matrícula al consistori, i garantir, així, el permís corresponent per entrar a la zona a partir d’ara restringida.

Dinarès admet que els primers dies podran ser complicats per a molts conductors, que veuran alterada la seva rutina amb noves rutes, però espera que ben aviat tothom assumeixi els canvis.

Segons el regidor de Medi Ambient, Carles Caballero, el 70% de la contaminació atmosfèrica registrada a Terrassa prové de la combustió dels vehicles. “Amb mesures com aquestes guanyem espai públic i en restem a les màquines, amb una millor qualitat de vida, de l’aire i de la salut”, assenyala.

Amb aquesta mesura, es preveu poder propiciar un canvi de mentalitat, i fer que els terrassencs optin abans per anar caminant o amb sistemes de mobilitat sostenible arreu de la ciutat, contribuint a una reducció de la contaminació atmosfèrica.

Els comerciants demanen garanties

Tot i entendre l’objectiu de la mesura, els comerciants de la zona consideren que caldria tenir haver planificat amb més amplitud de mires el canvi. Des de l’associació de comerciants de Terrassa Centre temen que el tall de carrers faci que molts dels seus usuaris que venen de fora de la ciutat, de municipis com Manresa o Matadepera, ara s’ho pensin dues vegades.

“La presa de decisions no està sent del tot satisfactòria”, lamenta el president del col·lectiu, Xavier Linares. Assegura que s’estan fent canvis sense pensar en les conseqüències que poden percebre el gruix d’establiments del centre de la capital vallesana.

“La gent es queixa que no saben arribar als aparcaments, hem demanat vàries mesures i costa que arribin, des de descomptes en pàrquings o bonificacions, però es van eliminant places de zona blava i si ens despitem, la multa sempre arriba ràpidament”, assegura. Pel que fa a la càrrega i descàrrega, s’han habilitat uns horaris perquè els vehicles autoritzats puguin accedir a la zona delimitada, que de moment consideren suficients.

Amb la posada en funcionament de la nova àrea de vianants s’inicia un termini de mig any perquè els usuari s’hi habituïn, amb la previsió de començar a multar els infractors a partir de l’1 de gener de 2022.

Nou comentari