Combatre els rumors malintencionats o discursos discriminatoris i plens de prejudicis. Aquest és el nou repte dels ‘picaportes’ de Terrassa. Aquest mes de juny, des de la Confederació d’Associacions de Veïns de Catalunya (CONFAVC) han engegat una nova edició del programa “A-porta”, que des del 2022 s’està desplegant al barri de Ca n’Anglada.
El projecte va néixer amb la voluntat de reduir la pobresa energètica en una zona especialment vulnerable, però amb els anys ha anat creixent, tant en voluntaris com en usuaris, i també ho han fet els seus objectius. Centenars de domicilis han rebut la visita dels anomenats ‘picaportes’, els quals han acompanyat i assessorat a persones grans en situació de soledat no volguda, i han apropat al veïnat els recursos disponibles del territori, fossin socials, educatius o sanitaris.
Ara, volen obrir una porta nova. “Hem pensat treballar els rumors i el discurs d’odi perquè partits d’extrema dreta en barris com a Ca n’Anglada estan utilitzant els col·lectius més vulnerables per dividir el veïnat. Davant d’això, i per fer un sondeig d’aquests relats i donar alternatives a aquests discursos, una part de la missió desplegada serà aquesta, a més de la missió de promoure la participació comunitària i detectar l’aïllament social”, ha detallat Carmina Carot, coordinadora d’A-porta de Terrassa, en un comunicat.
A-porta, un projecte que s’estén al territori
Aquesta cinquena fase del projecte es durà a terme fins al mes de desembre, i intentarà abraçar fins a 600 habitatges del barri terrassenc. A finals d’any, es farà un acte de posada en comú i valoració dels resultats, i es veurà si cal insistir, canviar o fer un pas més. Curiosament, els picaportes de Ca n’Anglada no seran els únics que estaran treballant en aquesta direcció. A uns quants quilòmetres d’aquí, a Gavà, concretament en el barri de Les Ferreres, un altre grup de voluntaris de l’A-Porta tindran la mateixa missió de buscar estratègies per combatre els rumors i els discursos d’odi en la comunitat, i promoure la convivència i participació comunitària.
A-porta ha arrencat també aquest mes de juny per primera vegada al barri d’Àngela Roca de Gavà i a La Pau de Badalona. En ambdós barris es vol arribar fins als 600 habitatges fins al desembre i les missions seran unes altres (ja explorades en les edicions anteriors a Terrassa), com la detecció de casos de vulnerabilitat energètica i de soledat no desitjada durant tot el cicle vital. Igualment, amb el repte de les missions esmentades s’ha obert una nova fase –la quarta- als barris d’Espronceda i Campoamor de Sabadell.