La nova seu del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i del Col·legi de l’Arquitectura Tècnica de Barcelona (CATEB) han obert les portes a Terrassa. L’edifici escollit per aquesta nova etapa conjunta està ubicat al carrer de la Rasa, en ple Centre de Terrassa, i feia més de 15 anys que estava en desús.
Les obres de remodelació de l’edifici van començar l’octubre del 2025 amb un pressupost de 719.000 euros. La promotora MCM Serveis i Obres han estat els responsables de donar forma al projecte presentat per l’estudi terrassenc RGA Arquitectes, guanyador del concurs amb el projecte anomenat ‘Viandox’. Cal recordar que aquest edifici original va ser dissenyat per Juli Capella i portava el nom de ‘Bumerang‘, per la forma de V oberta que té la seva estructura.
L’edifici, ple de vidre i molt lluminós, té una superfície útil de 630 metres quadrats repartida en dues plantes. El seu interior està concebut buscant la màxima “flexibilitat i adaptabilitat”, tant a les tasques del dia a dia com a necessitats d’ús de formació, exposicions o per a ocasions especials. Els equips de treball de les dues delegacions ocuparan fonamentalment la primera planta de l’edifici. Tot i això, els dos col·legis també volien que fos un espai obert a la ciutadania. Per aquest motiu, van apostar per deixar un espai central diàfan i polivalent a la planta baixa, el qual podrà ser ocupat per una cafeteria, exposicions, xerrades o altres esdeveniments.

L’acte d’inaguració ha comptat amb la presència del president del CATEB, Celestí Ventura, el degà del COAC, Guim Costa; acompanyats per l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart. Durant la seva intervenció, Celestí Ventura ha destacat que la col·laboració entre els dos col·legis no és nova i ha recalcat les similituds entre totes dues professions. “Arquitectes i arquitectes tècnics compartim una mateixa vocació, fer possible una arquitectura de qualitat, segura, eficient i al servei dels ciutadans. Aquesta nova seu de Terrassa neix amb aquest esperit”, ha recalcat Ventura. Així mateix, ha subratllat que aquesta nova seu no només serà un lloc on prestar serveis col·legials, sinó que “és un espai de trobada, de diàleg i de treball conjunt. Un lloc on s’han de generar sinergies, compartir inquietuds i cercar solucions als nous reptes”.
En una dinàmica molt semblant també s’ha manifestat el degà del COAC, qui ha opinat que aquesta nova seu compartida “no és fruit de la casualitat”. “És el resultat d’una trajectòria de col·laboració sostinguda al llarg del temps i compromesa entre dues institucions que entenem que el futur de les nostres professions passa, necessàriament, per treballar de manera coordinada”, ha afegit Guim Costa. Així mateix, ha assegurat que aquest nou edifici “ha de ser una eina al servei de les arquitectes i els arquitectes tècnics del Vallès, una eina per la formació, per l’assessorament, pel debat i per la cultura arquitectònica”.

Per la seva banda, Jordi Ballart ha celebrat que l’obertura d’aquesta nova seu i la transformació d’aquest edifici després de molts anys, un projecte que “transforma el centre de la ciutat i projecta un missatge molt potent de qualitat professional, arquitectònica i de vocació de futur”. Així mateix, l’alcalde de Terrassa ha destacat que “el carrer de la Rasa i el seu entorn demanaven realment un motor de dinamització com la seu del COAC i el CATEP” i ha opinat que “les coses interessants i importants necessiten espais adequats que afavoreixin els intercanvis d’idees, els diàlegs, les innovacions i els experiments”.
