Aquest mes de gener, el Govern ha aprovat un Pla de mesures urgents per millorar el servei de Rodalies a Catalunya. En total, el document contempla 39 actuacions repartides en tres grans eixos depenent on es posa el focus: la millora de la percepció de la seguretat, l’optimització de l’estat dels trens i les estacions i la millora de la informació als usuaris. Com MónTerrassa ja explicitava en un altre article, a l’Estació del Nord de Terrassa hi haurà diverses intervencions previstes per aquest 2025, entre les quals hi ha la cartelleria digital, les escales mecàniques i la il·luminació.
Ara, però, posarem el focus en la seguretat i en aquelles accions que Rodalies té previst fer durant aquest any i el vinent. En primer lloc, actualment, Renfe disposa de càmeres de videoanalítica amb IA a 89 estacions d’un total de 107 que gestiona directament a Catalunya. Entre aquestes ja s’hi troba Terrassa, però a la línia R4 encara n’hi ha que no en tenen, per exemple, l’estació de Sant Vicenç de Castellet.
Més personal de vigilància i drons
Un dels punts importants i que més reclama la ciutadania que viatja amb Rodalies, especialment en les hores que no són punta i vespres-nit és més presència de guàrdies de seguretat. L’empresa reconeix que en els darrers anys el vandalisme i les agressions en l’àmbit del transport ferroviari s’ha vist incrementat en general. En aquest sentit, Renfe informa que amb l’objectiu d’enfortir encara més la seguretat dels usuaris, es treballa per incrementar el nombre de vigilants, tant a les estacions com a bord dels trens. La idea és ampliar la plantilla en un 5% durant els pròxims dos anys.
Paral·lalment, també es pretén incrementar les hores de treball amb drons, que vigilaran els tallers i les instal·lacions. Aquests aparells funcionen amb caràcter dissuasiu per a actes vandàlics i permeten detectar circumstàncies de risc. Una de les prioritats és reduir el vandalisme, com els grafits als trens, mentre aquests es troben a les instal·lacions de Renfe.
Atropellaments, com evitar-los
En el Pla de Mesures Urgents també es parla de com tractar els atropellaments accidentals, per encreuaments indeguts en passos a nivell o en altres punts no autoritzats, o per suïcidis, els quals a més de tenir un impacte psicològic, tant personal per a les víctimes i les seves famílies, com pels conductors que s’hi veuen implicats i pel conjunt de la societat, tenen també un impacte important sobre el servei, implicant importants retards.
L’objectiu és conscienciar sobre les diferents problemàtiques detectades amb conseqüències greus de seguretat ciutadana o d’atropellaments en punts sensibles de la xarxa de Rodalies de Catalunya, com en passos a nivell (impulsada per Adif) o en zones d’oci nocturn (impulsada per Renfe). La línia R4 és una de les més afectades per atropellaments, i per això es preveuen mesures específiques com més vigilància, senyalització i campanyes de sensibilització. A més de fins al 2026 es faran 29 projectes de tancament perimetral en zones conflictives per evitar l’accés indegut a la línia ferroviària.
Més coordinació i presència de Mossos
Finalment, el Pla contempla per aquest 2025, incrementar la planificació de la presència uniformada del cos de Mossos d’Esquadra a les estacions, com a mesura complementària als vigilants de seguretat, per evitar actes vandàlics i agressions. També fer un seguiment intensiu del Programa Operatiu Específic (POE) Metall per la lluita contra els robatoris de coure a Catalunya, per incrementar les accions preventives de seguretat en el marc de la prevenció en el transport ferroviari, ja que en els darrers anys, aquests furts han causat molts maldecaps.
D’altra banda, Rodalies ha avançat que de cara al mes de febrer està prevista la creació d’un equip específic de Mossos d’Esquadra per a l’anàlisi de la seguretat en l’àmbit ferroviari amb la voluntat d’identificar millor les problemàtiques del sector ferroviari i implementar mesures que permetin actuar amb
major celeritat.