El Ministeri de Transports ha adjudicat per 32,6 milions d’euros les obres per millorar la connexió de l’A-2 i la B-40 a l’entorn d’Abrera i Esparreguera, a la comarca del Baix Llobregat. Els conductors de Terrassa se’n beneficiaran. El projecte contempla condicionar i augmentar la capacitat de l’enllaç d’Abrera i del tronc de l’A-2 al seu pas per Esparreguera ja que la posada en servei el passat febrer del tram de la B-40 entre Viladecavalls i Olesa, que connecta la capital egarenca amb l’A-2, ha provocat un important increment del trànsit en aquest enllaç. D’entre les actuacions destaca a millora de l’accés des de la B-40 a l’A-2 sentit Lleida; l’ampliació a dos carrils de l’accés de l’A-2 a la B-40 en sentit Terrassa; o l’ampliació de la capacitat de l’A-2 en sentit Lleida entre els enllaços 581 i 580. Tot i aixó, cal dir que agafar la B-40 si es ve des de Martorell continua sent difícil i més d’un es perd i ha de tornar a Terrassa per l’antiga carretera, per culpa d’una senyalització deficient.
Terrassencs i terrassenqus han trigat poc a fer-se seva la B-40 des que es va obrir. La nova via d’alta capacitat és una solució per accedir al centre del país i cap a les terres de Ponent, per l’A-2, la costa catalana i també per anar a buscar les carreteres que porten a Andorra i altres valls de muntanya si es vol estalviar peatges com els del Túnel del Cadí o de Sant Vicenç de Castellet.
Una via ràpida i segura
La B-40 s’ha mostrat com una via ràpida i segura. Terrassa té un dels trams amb menys risc d’accident de trànsit a Catalunya. Aquesta és una de les conclusions que desprèn del 23è estudi IRAP del RACC que analitza el trienni 2021-2023. Així doncs, la B-40 entre Viladecavalls i Terrassa, coneguda popularment com el Quart Cinturó. La Cambra de Sabadell reclama ara amb “urgència” la B-40 de Terrassa a Castellar. L’entitat considera que la Ronda del Vallès és una infraestructura prioritària, com també el Túnel d’Horta. De moment, l’acord per fer arribar la B-40 fins a Sabadell és l’únic en ferm. Tanmateix, el Ministeri encara està embarrancat amb el primer tram del Quart Cinturó. A Viladecavalls estan esperant que finalitzin les obres del tram final de la B-120, compromeses per l’Estat i que van lligades a la B-40, com també de veure com evoluciona el projecte de millora del túnel de l’autopista que passa per Can Trias i que ja té un pressupost assignat. Paral·lelament, des d’Olesa, recalquen que cal fer un pas més sobre l’estudi que ha de connectar la B-40 amb Vacarisses.