Els bitllets de cartró per a utilitzar els Ferrocarrils de la Generalitat desapareixeran al 2023. Segons va informar aquest dilluns la Generalitat de Catalunya, la previsió és que a la tardor de l’any vinent, les set corones tarifàries de transport públic de Catalunya tinguin incorporada la T-Mobilitat. D’aquesta manera, els bitllets físics deixarien d’existir per ser substituïts per una targeta recarregable o mòbil.
“L’objectiu és que en totes les validacions amb targetes que són de cartró, sense xip i que no són intel·ligents hi hagi una parada analògica i que tothom utilitzi només la T-mobilitat”, apuntava el secretari general del Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, que remarcava la voluntat d’anar estenent l’ús del nou títol a les set corones de Barcelona d’aquí a finals d’any. Per ara, el Govern ha licitat la maquinària i el sistema de billetatge per implantar-la a Lleida, Girona i Tarragona.

Acabar amb el greuge de Terrassa
Per ara, la T-Mobilitat només funciona per als 36 municipis de l’àrea metropolitana, en la qual no hi ha inclosa Terrassa. El municipi, juntament amb el Vallès Occidental, sembla que serà dels darrers a incorporar-se a la nova targeta (això sí, abans de la tardor de 2023 ja hauria d’estar en funcionament), a causa de la dificultat en la logística, organització i quantitat de viatgers.
Aquest dimarts, s’ha donat a conèixer que a la targeta recarregable s’hi sumen dues incorporacions fins ara excloses: la T-Casual i la T-Familiar. El títol unipersonal de deu viatges –el més usat de tota la xarxa de transport- i el multipersonal, que permet realitzar vuit viatges en trenta dies, ja es poden fer servir per desplaçar-se per l’àrea metropolitana. Fins ara hi havia la T-usual i la T-jove d’1 zona, amb les versions per a famílies monoparentals i nombroses incloses.
Cal recordar que la T-mobilitat -que acumula anys de retard- ha de permetre pagar segons la distància que es recorri en transport públic. Això suposaria acabar amb el greu històric que pateix Terrassa, que actualment està integrada en la zona 3 tarifària mentre que la seva veïna Sabadell -amb els mateixos quilòmetres de recorregut de via- es troba emmarcada dins de la zona 2.
Amb tot, encara s’han de concretar quins seran els diferents preus del títol que ha de reemplaçar l’actual sistema tarifari integrat.