El govern municipal vol que aquest 2024 sigui l’any de “refundació” d’Eco-Equip. Així ho ha manifestat aquest dilluns dia 15 de gener en una roda de premsa convocada a la seu de l’empresa l’alcalde Jordi Ballart i el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat Xavier Cardona. La voluntat de l’equip de govern és “fer un salt de qualitat” d’un servei que ha estat molt qüestionat i “dignificar-lo de nou”, després que la percepció ciutadana no és precisament positiva ni cap a la gestió política ni cap als treballadors.
Just ara fa pocs dies, es va donar a conèixer el resultat de l’auditoria, en la qual s’indicaven diversos problemes detectats i es feien algunes recomanacions. Entre aquestes hi havia la necessitat de contractar una empresa externa especialitzada que ajudés a millorar l’organització interna i processos d’Eco-Equip. Cardona ha volgut tallar els rumors d’una possible “privatització encoberta”, afirmant que es tracta només de la contractació “puntual” d’una consultoria, que ha d’acompanyar i assessorar a l’hora d’introduir els canvis, però que en cap cas s’està pensant en canviar el model de gestió, “creiem que el model d’empresa pública és el millor per a Eco-Equip, i aquesta és la voluntat política que continuï així, de la mà dels treballadors”.
Canvi en la gerència i nou edifici
En els pròxims dies està previst iniciar els contactes amb la consultoria i s’espera que en el primer trimestre d’aquest 2024 ja es pugui dur a terme el procés inicial. La idea és que aquesta empresa també assessori sobre el relleu que s’ha de produir a gerència. Aquesta és també una de les novetats que li espera a Eco-Equip aquest any. El canvi en la direcció suposarà també un canvi en la manera d’enfocar la gerència, ara centralitzada en una mateixa figura, Josep Miquel Colomer, que tancarà aquesta etapa professional. No es descarta que es busqui més d’un perfil per ocupar la direcció d’una empresa que no para de créixer. El traspàs s’aventura que serà fàcil i exemplar, sense estridències i amb plena col·laboració de tothom.
Un altre de les novetats ben visibles que hi haurà aquest 2024 serà la posada en funcionament del nou edifici de l’empresa municipal. Hauria d’haver-se inaugurat l’estiu passat, però per A o per B s’ha acabat endarrerint. Ballart ha avançat que s’espera que al mes de març ja se’n pugui disposar. “Servirà per millorar les condicions professionals dels treballadors i també en la gestió del mateix servei”, ha matisat. L’immoble destaca perquè l’estructura és tota de fusta, volent ser un referent en eficiència energètica i sostenibilitat.

Millores en vehicles, contenidors o deixalleria mòbil
Ballart i Cardona han ressaltat que l’Ajuntament invertirà i fort per aconseguir que Eco-Equip acabi sent l’empresa “eficient i eficaç” que ha de ser. Per això, més enllà del que pugui ajudar la consultoria en l’àmbit organitzatiu, des del govern ja han decidit diverses partides pressupostàries destinades a reforçar els objectius. D’aquí en sortiran 118 mil euros per a organització i processos interns (aquests vinculats amb els treballs directes de la consultoria), i també 164 mil euros en la tecnificació de l’aparell directiu de l’empresa i la gestió viària.
El gruix de la inversió, tanmateix, serà en la millora de la neteja i la recollida de residus. “Farem un esforç d’inversió de 2 milions d’euros que es destinaran a la renovació de la flota -amb nous camions satèl·lit aptes per a carrers més estrets i de difícil circulació-, el reforç de personal per a necessitats puntuals -per exemple, per la campanya de la fulla-, amb nous contenidors -uns 400 aquest 2023- o per a campanyes informatives i de sensibilització de la deixalleria mòbil -que millorarà la imatge dels 70 punts que hi ha a la ciutat- i la recollida selectiva”, ha indicat l’alcalde. També està previst que del superàvit que s’aconsegueixi en el tancament del pressupost de 2023, bona part es pugui destinar a l’empresa municipal.
Altres novetats són la incorporació de 8 informadors ambientals aquest 2024, que recorreran la ciutat localitzant els punts negres i informant la ciutadania sobre la necessitat de millorar una recollida selectiva que es troba molt per sota del 50% pactat el 2023. I, finalment, també es reforçarà la comunicació amb els inspectors de medi ambient per guanyar efectivitat i seguiment; i es farà una prova pilot amb una persona a atenció telefònica d’Eco-Equip els caps de setmana per a recollida de voluminosos o recollir denúncies d’abocaments o problemes amb el servei.
Totes aquestes novetats, els resultats de l’auditoria i la confecció del pressupost municipal per al 2024, seran explicades en la pròxima reunió del Comitè de Residus, que ja ha estat convocat.



