La Federació d’Associacions de Veïns de Terrassa ha decidit plantar guerra a l’amiant. Per això, de la mà de la CONFAVC, han iniciat una campanya per aconseguir eradicar de manera total i absoluta aquest material de la nostra ciutat. Com a primer pas, ja s’ha acordat constituir la Comissió d’Amiant, la qual haurà d’estar formada per representants de la societat civil (entitats veïnals, organitzacions i moviments socials, mediambientals…) i ajuntaments (equips de govern però també oposició).
L’objectiu d’aquest nou òrgan serà elaborar un cens de l’amiant dels espais i edificis públics, així com d’aquells que tot i ser privats són de concurrència pública. Estem parlant d’entitats bancàries, centres comercials, instituts i escoles concertades, sales d’oci, etcètera. I no només tenir llistats tots els equipaments, immobles i instal·lacions amb amiant sinó també elaborar de manera conjunta un “calendari de desamiantat” i establir unes partides pressupostàries i recerca d’ajuts de les administracions perquè sigui una realitat.
Terrassa vol ser un granet de sorra més, en una campanya d’àmbit nacional i que busca implicar la major quantitat de municipis. La FAVT s’adhereix a una iniciativa que vol conscienciar a la ciutadania del perill que suposa “conviure amb un element cancerigen com és l’amiant”, i reclamar als polítics i administracions que prenguin les mesures pertinents per retirar de tot arreu aquest material, tant utilitzat ara fa unes dècades per revestiments, teulades i canonades.
Campanya informativa i de pressió a les administracions
La campanya, a més de tenir per objectiu crear una Comissió, també planteja a les federacions i associacions veïnals presentar mocions en els plens dels ajuntaments, convocar taules rodones i xerrades amb entitats i fer difusió dels materials informatius elaborats. Paral·lelament, el moviment veïnal afirma que continuarà treballant al grup del Parlament per a l’elaboració i la implementació del Pla Nacional de Catalunya d’eradicació de l’amiant.
Amb l’experiència pilot a Badia del Vallès com a referent de lluita veïnal per l’eliminació de l’amiant, des de la FAVT de Terrassa han començat a fer campanya informativa des d’aquest mateix diumenge, dins de la Festa del Medi Ambient al parc de Vallparadís.
Cal recordar que la demanda de fer un Mapa de l’Amiant no és pas nova a Terrassa. El passat mes de març, l’Associació de Veïns de Pere Parres va reclamar a la regidora de Districte i a l’Ajuntament de Terrassa que s’elaborés un registre de punts “negres” on hi havia aquest material encara present i que s’establís un protocol d’actuació municipal en cas de rebre algun comunicat sobre una possible manipulació d’amiant. Aleshores, el govern va manifestar que s’estava pendent d’un nou marc legal autonòmic i que s’estava enllestint els tràmits per contractar l’elaboració d’un Estudi de l’estat de les cobertes i altres elements constructius amb presència d’amiant a la ciutat, estudi que servirà de base pels futurs treballs que derivin d’aquest nou marc jurídic. Caldrà veure un cop passat l’estiu, en quina situació es troba tot allò promès.