La riera del Palau transcorre per l’oest del municipi i, originalment, seguia el curs de la rambla d’Ègara, fins que a mitjan del segle XX es va fer el transvasament que la fa discorre des de Can Roca fins al barri de Les Fonts, on s’uneix amb la de Les Arenes, per convertir-se després de l’aiguabarreig en la de Rubí. Fora del nucli urbà passa pels Jutjats i per sota de l’autopista C-58. Si ens centrem en el tram que va des del gual de Can Guitard i fins a l’antic camp de futbol de Les Fonts, descobrim que les esllavissades són una constant, i van a més quan hi ha pluges importants i la riera deixa de ser un rajolí d’aigua per transformar-se en un veritable riu. Històricament ha funcionat així.

Grans pedres dels murs han caigut
Per evitar les esllavissades es va refer un dels murs del vessant oest i es van col·locar grans pedres per contenir la terra a l’est del gual de Can Guitard. Un resisteix. L’altre, el més proper a la carretera de Rubí -en realitat, si ens atenim al nom oficial, carretera de gràcia a Manresa– s’ha anat esmicolant i presenta un estat de degradació. Aigües avall hi ha més esllavissades, que podrien provocar esfondraments del vial que va per darrere les empreses del polígon. Algunes de les canonades que surten a la riera en aquesta zona s’han desencaixat.
No és l’únic espai de la riera del Palau en el tram sud que presenta problemes. Blocs de formigó d’un mur ara són a la llera. Ja fa mesos que van caure, però cada cop se situen més al centre de la via d’aigua. Es mouen amb les riuades. I també es fa més ample i perillós un esvoranc, com es pot apreciar en unes imatges de Món Terrassa.
