Jordi Maseras, terapeuta i professor de teràpies naturals

Jordi Maseras, terapeuta i professor de teràpies naturals | Cedida

L’estrès té múltiples causes. Es pot patir estrès per excés d’activitat mental, per excés de por, per angoixa, per problemes que no se solucionen, etc. La causa més genèrica, és la ‘sensació’ d’haver de fer massa coses i no tenir temps per a realitzar-les, o dit d’una altra manera, mentre estem amb una tasca, tenir diverses tasques en la ment sense realitzar ni planificar. L’estrès en si mateix, és només un indicador que alguna cosa no va bé, és moment de parar, escoltar i analitzar. Per si sol, és poc indicatiu d’una causa real. En funció de la constitució de cada persona, l’estrès, deriva cap ansietat o pors, fòbies o neurosis, enuig o còlera, fins i tot depressió per la sensació de no poder (falta de confiança en un mateix).

Amb la situació actual pel coronavirus, s’està accentuant les persones que pateixen ansietat. L’ansietat és una sensació d’alteració del sistema nerviós, combinat amb por i alteracions de la son. Tot això, barrejat amb les limitacions per fer esport o vida social i precarietat laboral, esdevé un ‘còctel’ complicat de digerir. En un primer estadi, es presenta com a preocupació.

La preocupació la identifiquem, com la ment parlant descontrolada. Quan la ment no para de parlar, però de temes ‘negatius’: Temes pendents de donar solució, pors i en general baixa autoestima. Quan no controlem les emocions, en aquest cas la preocupació, aquestes ens controlen a nosaltres i ens tornem els seus esclaus. Una emoció no controlada, és com el corc que desgasta per dins. Quan no controles la preocupació, es presenta l’ansietat. En concret, l’ansietat ens consumeix tota la vitalitat fins que ens quedem sense energia per realitzar cap tasca.

L’ansietat és l’emoció que anticipa un mal presagi, un mal final. Si ens centrem en un mal final, ens acabem identificant amb ell i ens centrem només en la part negativa, com atraient la catàstrofe. De la mateixa manera que quan veiem la solució a un problema, és com veure la ‘Llum’, tot s’il·lumina i et puja la confiança, quan no veiem la solució, sembla tot fosc. Centrat doncs en trobar la solució.

El primer que hem de fer, és analitzar la situació des de la calma. Separar les coses que et provoquen aquesta sensació, la típica llista és molt efectiva. Si tractem tots els temes ‘junts’ des de la ment, es crea una situació massa gran, ambigua e indigesta. Per tant, separa els temes que tenen solució, dels que no en tenen. Si hi ha temes que pots donar sortida, fes-ho, no ho deixis. Els temes que no pots donar sortida, és millor acceptar-los i afrontar-los des de la calma, amb la ment clara.

Per a això és molt important la pràctica de mindfulness o de la meditació. Has de vigilar també els pensaments negatius. La ment és experta imaginant situacions no reals. Si estàs embolicat en una emoció negativa, és fàcil que t’absorbeixin els pensaments negatius i comencis a imaginar situacions negatives. Comença a separar el que és real, del que és imaginació o opcions de futur alarmants, que encara no han passat ni tenen perquè arribar.

En el pròxim article, parlarem de remeis naturals per reduir i combatre l’ansietat i l’estrès.

Jordi Maseras

Terapeuta i professor de teràpies naturals, especialitzat en sanació energètica a través de

l’Ayurveda, Qigong, Acupuntura i Meditació. www.rackma.com

Nou comentari