MónTerrassa
La C-58 des de Terrassa, l’accés més congestionat per entrar a Barcelona
  • CA
Cues de bon matí a la C-58 en direcció Barcelona | Marta Maseras

!--akiadsense-->

El RACC alerta que la congestió als accessos de Barcelona incrementarà un 50% en un any si no es prenen mesures urgents. L’afluència excessiva de vehicles afecta cada dia prop de 200.000 persones que accedeixen a l’àrea metropolitana de Barcelona en cotxe o autobús, des d’un radi d’uns 30 quilòmetres. En total es perden 52.000 hores cada dia, amb un cost anual de 137 MEUR, equivalents al 0,1% del PIB a Catalunya, i de 685 euros per usuari afectat, segons un estudi del RACC presentat aquest dimarts.

Si bé en els darrers deu anys ha disminuït un 9% el volum de trànsit als accessos de la capital catalana i la congestió ha caigut un 51% respecte al 2006, l’afluència excessiva de vehicles podria tornar als nivells previs a la crisi econòmica en els propers mesos si no s’actua de forma urgent, amb la pèrdua de temps, de competitivitat econòmica i l’afectació a la qualitat de l’aire que també comporten els embussos. El 2015, la mobilitat ja va incrementar un 3% i la congestió, un 28%.

L’estudi del RACC identifica l’A-2 de Pallejà a Barcelona; la B-23, de Molins de Rei a l’Avinguda Diagonal; la C-58, des de Terrassa; i la B-20 pota nord, de Montgat al Nus de la Trinitat com les entrades que tenen més volum de vehicles en dies laborables. També superen un alt volum de trànsit en dies laborables les vies transversals, com les Rondes o l’AP-7 del Papiol a Mollet del Vallès.

El corredor d’entrada a Barcelona més congestionat és el del Vallès Occidental -la C-58 de Terrassa a Barcelona-, mentre que les Rondes són les vies amb congestió diària més recurrent de tot l’àmbit metropolità. Els corredors de les Rondes, Vallès Occidental i Baix Llobregat concentren prop del 80% de la congestió. El 62% de la congestió diària es concentra en una forquilla crítica de sis hores, de 7 a 10h i de 17 a 20h; sobretot a la franja del matí (36%) i especialment entre les 8 i 9h.

115.000 vehicles afectats i vuit jornades laborals perdudes per usuari a l’any

La congestió afecta cada dia 115.000 vehicles i uns 200.000 usuaris – 78% que es desplacen en cotxe i 22% en autobús-, en les sis hores en què es concentra l’embús circulatori. Si uns 640.000 vehicles accedeixen a la xarxa metropolitana cada dia, l’estudi del RACC conclou que el 18% dels vehicles pateixen retencions. Per als ciutadans que accedeixen a Barcelona en hora punta, és a dir, de 8 a 9h, la demora mitjana és de 80 minuts la setmana. Els usuaris que circulen per les Rondes són els més perjudicats, amb retards que poden superar en hora punta els 150 minuts a la setmana addicionals (2,5 hores de mitjana més). La demora en hora punta equival anualment a vuit jornades laborals perdudes. Cada any, la congestió representa la pèrdua de 12,8 milions d’hores, que suposa un cost de 137 MEUR.

Davant aquesta situació, el RACC demana una millora de l’oferta i la qualitat del transport públic i una millor gestió del trànsit. D’entrada, el club autombolítsic exigeix a Foment que realitzi les inversions a què s’ha compromès per millorar el servei de Rodalies. Ara bé, davant la impossibilitat que les infraestructures reclamades per millorar Rodalies estiguin enllestides a mig termini, el RACC proposa altres actuacions. “Si Rodalies tingués un bon servei, es podria millorar molt més, però hi ha altres mesures que són independents i efectives”, ha subratllat Puerto.

Més expedicions en autobús i aparcaments de dissuasió

El club automobilístic proposa augmentar les expedicions d’autobús en les diferents modalitats, com el reforç del Bus-Express, l’increment dels serveis discrecionals als polígons i de les línies d’aportació de passatgers cap al tren en els ‘hubs’ comarcals. També demana ampliar i millorar l’accés als aparcaments de dissuasió (‘park&ride’) i consolidar la línia ferroviària transversal del Vallès.

Per al RACC, una altra de les accions que cal abordar és minimitzar les incidències i el seu impacte a través de serveis de grua ràpida als punts crítics per treure amb rapidesa vehicles avariats o accidentats. El club també posa èmfasi en la gestió del trànsit, amb la senyalització variable del límit de velocitat i gestió d’accessos a les Rondes, així com de la demanda d’aparcament en destí –la zona verda i blava i aparcaments públics (BSM)– amb tarifes d’aparcament en funció de l’origen o de les emissions contaminants generades, per exemple. Una altra de les propostes és una via específica per a camions d’accés al port i a la Zona d’Activitats Logístiques (ZAL).

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa