MónTerrassa
Sabeu on és aquest carrer de Terrassa? A prop hi ha un molí

La imatge ofereix una petita pista per saber on està captada la imatge.

Un molí que apareix a la dreta que actualment, malgrat que han passat una pila d’anys, encara resisteix al pas del temps.

Sí, estem parlant del barri Sant Pere, i en concret, a tocar a l’avinguda de Jaume I.

Com ens ho explicava Joaquim Verdaguer

No s’ha de confondre el barri de Sant Pere amb el de l’Antic poble de Sant Pere o el barri de Sant Pere Nord, tot i que els tres tenen el mateix comú denominador: el poble de Sant Pere.

Quan a Terrassa i a Sabadell es van annexionar el poble de Sant Pere l’any 1904, Sant Pere va passar a ser un barri més de Terrassa

El barri està estructurat sobre les terres de Can Tusell, Can Fatjó, Can Pous i el Pla de l’Ametllera. El travessa dos torrents; el de Vallparadís i el del Rossinyol. Aquest últim neix més amunt de l’estadi Olímpic i en diagonal travessa el barri en direcció a la Biblioteca Central.

Quan va arribar el tren el 1856, el nucli urbà del poble de Sant Pere era el carrer Major, el carrer Castellet, algunes cases prop del pont i algunes cases al altra banda de la via del tren, a més del nucli urbà de la Creu Alta (Sabadell).

A finals de segle, l’expansió cap el nord al llarg de la carretera de Matadepera va fer necessari un pla urbanístic per marcar els carrers de les terres de cal Sal·lari. Així van néixer els carrer del Ferrocarril, d’Ègara, Fraternitat, Ponent i De la Riba de Sant Pere (carrer Ample). L’any 1919, ja depenent de l’Ajuntament de Terrassa es van traçar nous carrers més al nord i es van assignar els noms dels carrers; Autonomia, Independència, Orde, Triomf. amb noms de velles aspiracions patriòtiques catalanes. això sí, conservant al bell mig el carrer de Can Pous (de Francesc Salvans).

Per urbanitzar la zona va ser necessari expropiar terres de Can Tusell, Can Fatjó i Can Pous.

Com a curiositat d’aquesta època, les primeres cases del carrer de l’Autonomia portaven sorprenentment els núm. 317 al 325 en una banda i davant, la 318 i 320. No se sap el perquè de la designació d’aquests números tant elevats. Per prolongar el carrer fins a la carretera de Matadepera va ser necessari enderrocar la masia de Can Fatjó.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa