MónTerrassa
El Govern assenta les bases per aixecar totes les barreres de peatge el 2019
  • CA

El conseller de Territori de la Generalitat, Josep Rull, s’ha reunit aquest dilluns amb el grup de peatges per assentar les bases d’un nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en la vinyeta, un sistema similar a l’austríac i al qual té previst implementar Alemanya i que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener del 2019.

Així ho ha explicat en roda de premsa Rull, que ha indicat que la reunió mantinguda és un “punt de partida” de cara a la configuració d’aquest nou model, en el qual porten treballant des de novembre del 2016 i pel qual es tornarà a convocar el grup de peatges durant la primera quinzena d’octubre amb l’objectiu d’anar avançant en la definició d’aquest nou sistema.

Durant la reunió, Rull ha lliurat al grup de peatges, integrat per tots els grups parlamentaris, sindicats, patronals, col·legis professionals, cambres de comerç i concessionàries, un document amb deu punts que confirmen els principals detalls d’aquest nou model de la vinyeta que s’havien avançat durant els últims mesos.

Així, la previsió és tramitar la llei durant 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener del 2019 i la vinyeta es materialitzarà en una tarifa plana d’entre 40 i 110 euros –la quantitat final encara està per determinar– per a vehicles matriculats a Catalunya i una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anual per als vehicles de pas.

A més, es preveuen bonificacions del 100% per a vehicles elèctrics i també per a aquells que realitzin molt pocs quilòmetres –la quantitat s’ha de fixar encara–, mentre que els vehicles pesats pagaran una vinyeta més elevada que la resta.

Amb aquest model, el Govern calcula que s’alliberarien més de 300 milions d’euros anuals de recursos pressupostaris, que actualment es destinen a pagar peatges a l’ombra (200 milions), manteniment de carreteres (70) i bonificacions de peatges (45) i que es podran invertir en millores del transport públic, de la xarxa viària i en la renovació del parc de vehicles.

Es dóna la circumstància que entre final del 2019 i intervinguts del 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatge explícit a Catalunya: el 31 de desembre del 2019 finalitza el tram entre Vila-seca i Castelló de l’AP-7, i el 31 d’agost del 2021 vencen les concessions de l’AP-7 entre Vila-seca i la frontera francesa, de l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa, de la C-32 en el Maresme i la C-33 entre Barcelona i Montmeló amb peatge a la Llagosta.

Finalment, en el 2037 compleixen les del Túnel del Cadí i també les del Túnel de Vallvidrera i el 2039 les concessions de la C-32 Autopista Pau Casals i C-16, tram Sant Cugat-Terrassa-Manresa.

El conseller ha destacat que cerca acabar amb el model actual, “ineficient i desequilibrat”, tant comparant Catalunya amb la resta d’Espanya –la comunitat catalana només té un 7% de les autovies estatals lliures de peatge– com entre les diferents comarques catalanes.

Per exemple, quatre ciutats properes a Barcelona tenen tarifes molt diferents en les seves relacions amb la capital catalana, ja que Sitges presenta un preu elevat pels túnels de la C-32, Granollers té la possibilitat de via gratuïta en la C-17 o peatge tou en la C-33, Sabadell també compta amb connexió gratuïta a través de la C-58 i Mataró té un peatge tou en la C-32.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa