La professora que va ser vexada a la comissaria de la Policia Nacional de Terrassa podrà ser, finalment, acusació particular. Així ho ha dictaminat l’Audiència Provincial de Barcelona, que ha decidit revocar les interlocutòries del Jutjat d’Instrucció de Terrassa i admetre que l’egarenca es personi com a acusació particular en la causa per falsedat documental contra dos dels agents. Fins ara, el jutjat només la considerava com una testimoni, no com a perjudicada.
Plataforma per la Llengua, que ha estat qui ha coordinat l’estratègia legal i li ha facilitat la defensa, ha donat a conèixer aquesta setmana la resolució dels diferents recursos interposats. L’entitat havia denunciat els agents que l’havien coaccionada i detinguda, amb el pretext de la Llei Mordassa, al Jutjat d’Instrucció de Terrassa, per quatre delictes; però després d’obrir diligències, el jutjat havia decidit continuar el procediment només per dos delictes de falsedat documental i limitar la presència de la víctima a la condició de testimoni, deixant a banda les coaccions i la detenció il·legal. Ara, l’Audiència permet que passi a ser acusació particular.
Suport de l’Ajuntament de Terrassa
Els fets es remunten al març de 2022, quan la professora d’un institut de la ciutat va ser menystinguda per adreçar-se en la llengua catalana als agents quan va a realitzar uns tràmits a la comissaria. La dona va ser multada amb prop de 700 euros per “faltar el respecte als agents i negar-se a identificar”, cosa que ella sempre ha negat. A més, l’egarenca va presentar denúncia contra un subinspector i tres agents per obligar-la a parlar en castellà. A finals del mes de març de l’any passat, el jutge va cridar a declarar els quatre implicats, investigats per un delicte de “falsa denúncia”.
A Terrassa, l’Ajuntament va aprovar una moció de suport a la professora i es van produir diverses manifestacions demanant explicacions al CNP i exigint la retirada dels càrrecs. També des del govern municipal es va demanar reiteradament una reunió amb el màxim responsable de la comissaria. No hi va haver sort.
Què va passar aquest març de 2022
Segons relata Plataforma per la Llengua, la professora es va trobar que en arribar, un primer agent li va dir que només li podrien renovar el DNI -i no el passaport- perquè només tenia una citació i, quan ella li va respondre, li va exigir que parlés en castellà: “Has de parlar en castellà, perquè som a Espanya”. La professora no s’hi va oposar, però cada vegada que tornava a parlar en català de manera espontània, el policia li exigia que canviés al castellà.
Després de fer-se el DNI, amb algun petit problema, i de sortir de la comissaria, amb el permís d’una funcionària, per fotocopiar els passaports dels pares, un altre agent de policia, diferent de l’anterior, no només no la va fer deixar entrar, sinó que li va exigir que li parlés en castellà. Quan la professora es va queixar, va aparèixer un tercer agent que la va pressionar perquè parlés en castellà amb el seu company, perquè, tot i que, segons va dir, ell havia nascut a Eivissa i sabia parlar català, el seu company no en sabia. Aquest tercer agent, que estava acompanyat per algun policia més, també va intentar convèncer-la perquè tornés un altre dia amb una altra citació. Aleshores, l’agent que no l’havia deixada entrar va demanar-li que digués en castellà l’hora de la citació i, després que ella hi accedís, va dir, amb sarcasme i en castellà: “Molt bé. Si és molt fàcil, oi?”.
La reacció de la ciutadana va ser expressar que “aprendre idiomes és una cosa bona” i que “com a funcionari, aniria bé que ho fes”; això va fer enfadar l’agent, que va amenaçar de sancionar-la. Com que ella va explicar que ho estava gravant tot per tenir una prova de la discriminació, la van deixar entrar perquè acabés de tramitar les cartes d’invitació. Tanmateix, quan se n’anava, després de lamentar-se que els agents no sabessin català, l’agent que abans li impedia tornar a entrar a la comissaria, li va agafar el mòbil i la va detenir per “faltar al respecte a un agent de policia”.
L’agent va explicar que la dona s’havia negat a identificar-se, i per això se la van emportar a l’interior de la comissaria, per denunciar-la. Per fer-ho es van valdre de la Llei orgànica 4/2015, l’anomenada «Llei Mordassa», i la van acabar sancionant per dues infraccions: una de lleu, amb una multa de 100€ per faltar al respecte als agents de l’autoritat, i una altra de greu, amb una multa de 601€, per negar-se a identificar-se.

