MónTerrassa
Els instituts Ègara, Terrassa i Cavall Bernat estaran climatitzats el 2028
  • Terrassa
  • Sabadell
  • Sant Cugat del Vallès
  • Rubí
  • Olesa de Montserrat

Són tres dels catorze instituts públics que hi ha a Terrassa i han estat escollits dins el cent que el Govern considera prioritaris per a climatitzar-se d’aquí al juny del 2028, dins el seu pla general fins al 2031. Es tracta de l’Ègara, a Can Parellada; el Terrassa, al Centre; i el Cavall Bernat, a Sant Llorenç. El criteri és la seva antiguitat i l’operació consistirà a instal·lar l’aire condicionat o sistemes d’aerotèrmia, en funció de les característiques de cada edifici amb fins a tres opcions diferents. La inversió global directa, a part d’un finançament amb ajudes que també es demanarà als ajuntaments, és de cent milions d’euros. En total, al Vallès Occidental se’n beneficiaran dotze instituts, cinc d’ells de Sabadell.

“Més d’un de cada quatre centres de Catalunya és anterior al 1965 i pateixen anys de desinversió que els han deixat sense les condicions que mestres i alumnes mereixen”, va manifestar el president de la Generalitat, Salvador Illa, en la seva conferència de mitjan mandat al Museu Marítim de Barcelona aquest dilluns anunciant el pla. Aquest pla ha de climatitzar els 2.530 centres educatius públics del país, a més de 51 residències, d’aquí al 2031, amb una inversió total de 2.558 milions d’euros.

Els ajuntaments han d’avançar el finançament o demanar un crèdit subvencionat

Aquest dimarts, el Consell Executiu ha aprovat una primera inversió de cent milions per als cent centres prioritaris fins al juny del 2028. Per al seu desplegament, a més de l’empresa pública de la Generalitat Infracat, es recorrerà als ajuntaments perquè avancin el finançament o el demanin a l’Institut Català de Finances, amb subvencions pel tipus d’interès. Des de l’executiu català, situen el reemborsament definitiu el 2037.

Illa convocarà “en les pròximes setmanes” els representants del món local per treballar de manera “coordinada”, segon va fer saber. Una oficina tècnica coordinarà els departaments d’Educació i d’Economia, amb Infracat i els municipis. I en aquest sentit, es farà una crida als ajuntaments perquè manifestin si volen assumir-ne l’execució i finançament. Per a fer-ho, tenen un termini de dos mesos a partir de la publicació al Diari Oficial del Govern de Catalunya. El departament d’Economia serà qui lideri el disseny financer, la gestió dels plecs de licitació i les consultes al mercat per atraure inversió privada.

Es plantegen tres models diferents per respondre a les necessitats de cada escola. Des d’Educació, es remarca que no tots els centres podran iniciar les obres de climatització directament, sinó que alguns hauran de comptar amb intervencions prèvies com ara el manteniment de finestres. També s’intentarà que les actuacions no conflueixin amb l’activitat ordinària dels centres. En tot cas, aquests acabaran disposant d’una climatització integral, ventilació mecànica i energies renovables.

La resta de centres prioritaris al Vallès Occidental

A més dels tres instituts de Terrassa, la resta del Vallès Occidental que entren en el pla prioritari són, a Sabadell, Miquel Crussafont, Industrial, Vallès, Les Termes i Ribot i Serra; a Sant Quirze, Lola Anglada; a Sant Cugat, Angeleta Ferrer i Salat; a Cerdanyola, Jaume Mimó; i a Palau-solità i Plegamans, Ramon Casas i Carbó. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa