MónTerrassa
Cambra Barcelona, desesperada: “La B-40 no pot esperar més”
  • CA
B-40, sota el pont de Can Trias | G.M.

!--akiadsense-->

La manca de coordinació entre administracions “és un element bàsic” darrere la falta d’inversió i l’endarreriment d’infraestructures clau de l’àrea metropolitana de Barcelona, ha denunciat aquest dimarts la Cambra de Comerç de la capital. Així ho ha expressat el seu president, Miquel Valls, en una roda de premsa on ha fet balanç de l’estat de la xarxa viària i ferroviària en l’última dècada. Valls ha lamentat que només cinc de les 28 infraestructures que la Cambra va considerar una prioritat el 2006, estan en funcionament. “Les administracions públiques, sense excepció, estan desatenent les necessitats d’infraestructures de mobilitat”, ha criticat l’economista, que ha assegurat que la millora de la xarxa de Rodalies i la construcció de l’autovia B-40, no poden esperar més.

Entre les cinc actuacions que estan en funcionament, dues són millores de la xarxa viària: el tercer carri de l’autopista C-32 i la ronda Oest de Sabadell; i tres a la xarxa de trens, totes finançades per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC): el perllongament a Terrassa i a Sabadell i l’ampliació del Metro del Baix Llobregat. “El balanç general és força decebedor”, ha apuntat el president de la Cambra. I és que fins a dotze infraestructures no han passat de la fase de planificació.

Valls ha carregat contra totes les administracions que estan involucrades en la construcció i posada en marxa d’infraestructures: “Aquí no se salva ningú”, ha dit, abans d’afegir que “cadascú va a la seva i no hi ha cap tipus de coordinació”. Pel president de la Cambra, tenir o no pressupostos no garanteix una millora de la xarxa viària i ferroviària: “Si més no, així ho demostren les estadístiques”, ha argumentat.

L’informe presentat per l’entitat recull que les restriccions pressupostàries dels últims anys han provocat la “pràctica paralització de les inversions públiques” i que cada vegada “es fan més palesos” els efectes de la manca d’execució de projectes que ha patit especialment el sistema de rodalies i les carreteres dels volts de la capital catalana.”La manca de coordinació i actuació entre les administracions públiques en contra de determinades infraestructures ha sigut un element bàsic del seu endarreriment”, ha afegit.

L'”exemple paradigmàtic” de la problemàtica, per la Cambra, és l’autovia orbital B-40, també coneguda com a ‘quart cinturó’ i que ha d’unir les poblacions d’Abrera, Terrassa, Sabadell i Granollers. De moment, només hi ha el compromís de finalitzar les obres entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, i queda pendent el tram entre les capitals del Vallès Occidental, amb la redacció d’un nou estudi informatiu. Valls ha acusat tant el ministeri de Foment com la Generalitat d'”allargar els terminis”. “És una autèntica vergonya, no s’ha avançat en una via absolutament necessària per al creixement econòmic del Vallès, que és un motor de l’economia catalana”, ha relatat abans d’apuntar que l’amortització prevista d’aquesta carretera és de cinc anys.

Transport públic

Un panorama d’inversions paralitzades que contrasta amb el nombre d’usuaris del transport públic, que no para de créixer a l’àmbit metropolità. Així doncs, l’anàlisi de la mobilitat metropolitana en els últims dotze anys constata que s’ha recuperat el volum de desplaçaments diaris de connexió previs a la crisi. Una nova situació en la qual el transport públic ha consolidat el seu avantatge respecte del transport privat en la mobilitat entre la ciutat de Barcelona i l’exterior.

D’altra banda, la xarxa de Rodalies gestionada per Renfe ha registrat un descens acumulat d’usuaris del 7,2% entre 2006 i 2017, una caiguda que, per Valls, es deu a un servei vist com a poc satisfactori. A l’altra cara de la moneda, el metro ha crescut el 10,5% en el mateix període, l’autobús el 8,6% i les línies de Ferrocarrils de la Generalitat el 8,1%. Aquests indicadors, ha apuntat el president de la Cambra, demostren que és necessari afrontar millores estructurals a la xarxa de rodalies per “mitigar la congestió als accessos” de la capital i reduir la contaminació atmosfèrica.

En conclusió, la Cambra de Comerç de Barcelona ha demanat una previsió “previsible, raonada i raonable d’inversions en infraestructures de mobilitat” per evitar que les obres s’eternitzin i que les actuacions pendents continuïn “frenant la competitivitat territorial” a causa de la congestió. En aquest sentit, Valls ha remarcat que és necessari afrontar les deficiències de funcionalitat i de connectivitat de la xarxa viària metropolitana: “No només parlem de mobilitat de viatgers, sinó també de mercaderies i aquestes arriben per eixos viaris”, ha dit Valls, apuntant l’auge del comerç electrònic. “La manca d’infraestructures limita el creixement econòmic d’una àrea metropolitana que aspira a ser competitiva a nivell global”, ha afegit.

A més, han exigit una major coordinació “en l’àmbit estratègic executiu i operatiu” entre les diferents administracions per garantir l’efectivitat de les solucions de mobilitat en un context de creixent digitalització i automatització.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa