Cada vegada és més difícil poder accedir a un habitatge. En els darrers cinc anys, el percentatge de població de l’Estat que viu en zones considerades “accessibles” s’ha reduït del 53% al 22%. És a dir, segons el nou estudi publicat per la Càtedra Grup Tecnocasa – UPF d’Anàlisi del mercat de l’habitatge públic a Espanya 2026, un 30% de la població viu en zones on una família amb renda mitjana ja no pot accedir a la compra d’un pis mitjançant una hipoteca estàndard. El percentatge ara fa cinc anys era del 9%.
L’informe analitza la capacitat de les llars per accedir a un habitatge finançat en les 741 poblacions espanyoles de més de 10.000 habitants i, per primera vegada, detalla la informació per codis postals en les 40 ciutats més poblades del país. L’estudi demostra que “ja no n’hi ha prou a parlar de preus; és imprescindible analitzar la relació entre renda, finançament i valor de l’habitatge per a conèixer la capacitat real de compra de les llars”, destaca Lázaro Cubero, director d’Anàlisi del Grup Tecnocasa, i autor del document.
L’anàlisi determina que l’empitjorament respon a la combinació d’un increment del preu de l’habitatge a un repunt dels tipus d’interès, que ha tornat a endurir les condicions de finançament. Tanmateix, també es posa de manifest que l’accessibilitat continua sent molt diferent segons el territori, on les majors tensions es concentren en les grans àrees metropolitanes i principals destinacions turístiques. Catalunya és una de les comunitats amb més població resident en municipis amb greus problemes d’accés hipotecari, amb ciutats com Barcelona, Sant Cugat, Sant Just Desvern i tota la costa del Garraf al capdavant, a més de la zona compresa entre Sant Feliu de Guíxols i Palafrugell.

Vallparadís, Cementiri Vell, Escola Industrial i Ca n’Anglada, els més a l’abast
Per mesurar l’accessibilitat, l’estudi utilitza la ràtio d’accés hipotecari (RAH = renda necessària / renda per casa), que indica el percentatge de renda mitjana necessària per accedir a una hipoteca. Les fonts usades procedeixen d’institucions públiques (Institut Nacional d’Estadística (INE), Notariat i Banc d’Espanya), mentre que la hipoteca necessària per a la compra de l’habitatge ha estat calculada assumint un finançament del 80% del preu total a retornar en un termini de 25 anys.
Amb aquesta informació, es pot consultar en quina situació es troba Terrassa i el resultat és dispar. En general, la cocapital vallesana està inclosa en la forquilla “d’accessible”, en una escala del 60-80%. Tanmateix, tenim també una franja d’accessibilitat limitada a la zona del sud (Can Parellada, Les Fonts i polígons) i una de difícil (al Centre). Per contra, n’hi ha una de molt accessible, a l’àrea que ells anomenen Vallparadís, i que engloba a més del barri de Vallparadís, Cementiri Vell, Ca n’Anglada i Escola Industrial – Plaça Catalunya.

Entrant en detall, La Càtedra apunta que el preu mitjà de compra d’un pis amb hipoteca se situa a Terrassa en 196.025€, el que suposaria una quota anual de 8.721€ a 25 anys. Per poder-hi fer front, el nivell de renda anual de la família hauria de rondar els 29.069€, i actualment la renda anual mitjana de la població és de 42.374€. Per això, situen el municipi dins de la forquilla d’accessible, amb una Ratio d’Accés Hipotecari del 69%. No obstant això, alerten que la situació previsible és que aquesta ràtio vagi en increment en els pròxims anys i s’elevi al 76%.
Segons la mateixa anàlisi i el mapa interactiu elaborat, actualment, la renda anual necessària per accedir a un pis de la zona Centre se situaria en 47.343€ mentre que a la zona de Ca n’Anglada, seria de 22.785€. A la resta de barris, considerats accessibles la forquilla estaria al mig, tot i que també hi ha fluctuacions depenent del districte o barri. Sempre tenint present que són estimacions i que el resultat final engloba diferents barris amb circumstàncies particulars, per exemple, a la zona sud-oest amb La Cogullada o La Maurina seria de 29.238€ (el preu dels pisos mitjà és de 197.169€) i a la zona nord, amb Can Boada, Poble Nou-Zona Esportiva o Can Roca s’enfila a 32.472€ (valor de pisos a 218.976€).


