El futur Pla d’Infraestructures del Transport de Catalunya 2025-2030 contempla tres projectes amb Terrassa com a protagonista. Així ho ha avançat el president de la Generalitat, Salvador Illa, en la primera jornada del ple monogràfic sobre infraestructures al Parlament català. El socialista ha fet un avançament d’algunes de les actuacions que estan previstes i que han d’aconseguir “transformar” la mobilitat del país per preparar-se “per a la Catalunya dels 10 milions d’habitants”.
Segons recull l’Agència Catalana de Notícies, el pla integral inclou projectes “estratègics” que afectarien de manera directa a la capital vallesana. Un d’aquests és “la connexió intermodal viària de la B-40”. D’aquesta manera, Illa ha esvaït dubtes sobre si la prolongació de la coneguda com a Ronda Nord, que haurà de connectar Terrassa i Sabadell, seria una realitat en un futur pròxim. Un projecte que és esperat pels governs d’ambdós municipis, si bé, el traçat o la definició de com ha de ser encara resta pendent d’aprovar-se i, fins i tot, de definir-se.
Una línia ferroviària orbital que connecti Terrassa i Martorell
El segon projecte se subscriu en les infraestructures ferroviàries. La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha coincidit a dir que la societat catalana “demana una nova política ferroviària des de fa dècades” per assumir el creixement de població que s’allunya progressivament de l’àrea metropolitana, tal com s’ha detectat a les ciutats d’entre 25 i 60 quilòmetres de Barcelona, que han experimentat un increment de residents del 51%, entre les quals hi ha Terrassa.
En aquest sentit, el Govern ha anunciat que vol impulsar les línies orbitals ferroviàries, amb les quals es busca “trencar la configuració radial de la xarxa”. Aquí s’hi encabeix el ramal que haurà de connectar directament Terrassa amb Martorell, però també el de Sabadell amb Granollers, o el de Granollers amb Mataró. L’objectiu seria que un terrassenc pogués anar amb tren a la ciutat del Baix Llobregat o a la capital del Vallès Oriental sense haver de passar per Barcelona, com fins ara. Un projecte que ha defensat llargament ERC en detriment del Quart Cinturó.
Finalment, el tercer projecte que el Govern ha mencionat en la sessió plenària d’aquest dimarts està pensat per complementar la xarxa ferroviària. Estem parlant de “millores en el sistema de busos interurbans, especialment en els corredors ràpids, com ara Terrassa-Sabadell”. En aquest àmbit, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha apuntat que s’està redactant un “nou model més eficient” per a les noves concessions que es tancaran quan s’acabi l’actual contracte, el 2028. Paral·lelament, l’executiu català està estudiant “ampliar els contractes de les línies que han hagut d’incrementar notablement freqüències -que en alguns casos pràcticament s’han duplicat- per l’increment d’usuaris perquè les empreses puguin amortitzar les inversions”.
Com ha subratllat Salvador Illa, el nou Pla d’Infraestructures parteix de la premissa d’assumir l’increment de població del 2050, que es preveu de 2 milions de persones. “Tenim unes infraestructures construïdes per un país de 6 milions quan a Catalunya ja som 8 milions i creixent. És obvi que en alguns àmbits tenim infraestructures insuficients”, ha recalcat el president.