Aquest és un projecte aprovat i que ja està a punt de ser iniciat en la primera fase i que aquests dies té cert protagonisme en la premsa local.

Com diu l’Ajuntament, és un projecte de ciutat i que cal afrontar d’una vegada, ja que millorarà l’entrada a la ciutat amb tot un seguit de canvis que ho faran així. Posar en marxa les noves promocions d’habitatges privats, d’una nova residència de gent gran privada, un centre comercial, zones verdes ampliades amb arbrat, voreres amples, canvis del carrer Tren de Baix, una nova rotonda per a modificar i regular els fluxos de cotxes, i modificar la direcció de dos carrers del Barri Segle XX, fins aquí tot molt bonic i venut amb molt d’interès per part municipal, justificant el projecte, afavorir l’interès de la ciutat i la millorà que veuran els veïns a futur, que gaudiran dels nous espais públics.

És evident que fa anys que es plantejava la necessitat d’aquest projecte, que anava adjuntat al projecte de la Porta Sud i l’ARE de millorà dels barris de la Cogullada i Segle XX. Ara arribat el primer, i desapareixen els altres dos que no es faran, ni hi ha diners, ni hi ha cap interès sobretot de la Generalitat.

Però l’interès per afavorir a tots els interessos en litigi, no és cert, com tampoc està pensat el projecte per a millorar la qualitat de vida dels veïns afectats, tot és una ficció teòrica d’unes suposades millores atenen a les dades actuals i que segons els tècnics municipals, no comportarà un empitjorament de la situació actual. Però si anem a diferents exemples on els tècnics no han aconseguit cap dels objectius que volien, és una evidència objectiva, però un cop aplicades ja no hi ha hagut reversió del problema generat.

La N-150 aconseguiria la reducció dels fluxos de vehicles a la carretera de Montcada, i cap problema als veïns del voltant, sobretot, Can Palet. Doncs no ha solucionat absolutament res d’aquells objectius. Els índex de soroll i contaminació van augmentar, i la carretera de Montcada manté la quantitat de vehicles circulants.

Diferents mesures a Arquímedes i Galileu per a reduir l’impacte dels cotxes circulants, que no han servit per a res, i molt pocs, agafen vies alternatives. Carrer Gasòmetre ha augmentat el volum de cotxes circulants ja que és una via paral·lela a la Cra de Montcada, i molts cotxes no van a utilitzar vies alternatives com la N-150.

La Zona de Baixes emissions, és i serà un veritable fracàs i disbauxa, ja que tots els pàrquings públics estan en aquesta zona resultat d’una política equivocada de mobilitat i urbanisme patètic al servei de determinats interessos, per tant, només servirà per a inflar el volum de multes i les arques municipals. I així podríem anar fent una llarga llista de despropòsits.

I sobretot, atenen a la política erràtica i de disbauxa en els temes mobilitat, i sobretot, quan la concretem en el concepte de “mobilitat sostenible”, que en té poc i és un mer concepte de publicitat i propaganda. D’aquí que aparegui la desconfiança vers els tècnics i els responsables polítics quan plantegen determinats projectes. I en referència a aquest projecte, han aparegut diferents problemes. Ningú posa en qüestió la necessitat de millorar aquest espai, pot ser una millorà per la ciutat i els veïns de la zona. El que si que es posa en qüestió son dos aspectes del projecte, la rotonda que té com a objectiu reduir el trànsit direcció Nord, o sigui, a la segona rotonda del Dore, i que deriva els fluxos de trànsit al carrer Navàs de Tolosa direcció Joaquim de Sagrera-Ronda Ponent.

Aquest fet comportarà un augment del trànsit, del soroll i la contaminació. I la reivindicació de la Cogullada quant a eliminar la rotonda o canviar el sentit de Navàs de Tolosa en el seu tram, l’Ajuntament és evident que no ho acceptarà, perquè la rotonda és el seu projecte estrella al que no vol renunciar. I per això els tècnics presenten tot un seguit de dades que ningú ha vist, i afirmem que la por als fluxos no es produiran. Per tant, els veïns de la Cogullada tenen tot el dret i obligació de defensar els seus interessos, i desconfiar de les justificacions i bondats municipals.

La regidora Caupena fa uns dies feia un article sobre com Terrassa tenia un gran projecte de participació ciutadana, i defensava les bondats del mateix, com sempre poca autocrítica i molt auto bombo del que no existeix, però bé, aquest no és un article per a comentar la participació ciutadana. Però li pot servir a l’esmentada regidora, per a veure un exemple del que no s’ha fet bé, i on la participació ciutadana ha estat totalment inexistent.

Com és evident l’aprovació del projecte, tant el de la seva totalitat (Fase 1 i 2), com l’executiu va estar exposat a la web municipal, perfecte s’ha complert amb el que diu la Llei. El projecte executiu, té 990 pàgines, algunes tècniques i d’altres més fàcils d’entendre. Però és evident pels protocols establerts i determinats en el Reglament de Participació, que estableixen que davant de qualsevol projecte que afecti a un o més barris, les entitats veïnals seran informades i es mantindran les reunions necessàries per a rebre la informació ben clara, i intentar consensuar les actuacions previstes, sobretot, aquelles que son resolubles.

Doncs en aquest cas això no ha passat, no hi ha hagut un procés participatiu sobre el projecte, i per això, ara apareixen les queixes i els problemes. I quan parlem de procés participatiu, vol dir, informar, explicar, escoltar totes les parts, acordar i consensuar, intentant arribar a acords. I no es tracta només d’informar i explicar l’ajuntament un projecte, i tema tancat. Això vol dir no entendre que vol dir la participació ciutadana, té un altre nom.

I allò que afecta al barri Segle XX, el canvi de direcció dels carrers Navàs de Tolosa i Torres i Bages. Aquest és un veritable despropòsit i que no té cap necessitat provocar aquests canvis, i en aquest cas la rotonda no és el problema, és l’actitud dels tècnics municipals que desconeixen els temes, no ho parlen amb l’Associació de Veïns, coneixedora de la situació en el territori, cap procés participatiu amb l’objectiu d’intentar consensos i acords per a crear una situació caòtica i sense sentit, ni necessitat objectiva, i desconeixement històric de com s’ha forjat la mobilitat en aquest barri.

I oblidant altres aspectes importants, l’Associació de Veïns va demanar informació sobre els canvis decidits sense fer-li arribar cap resposta, ni la documentació. I el mes d’abril es va fer una reunió demanant informació, i no es va donar. Per tant, aquesta no és la manera de procedir, i encara recordo les paraules d’un responsable municipal quan afirmava: “S’ha d’intentar sempre parlar amb l’Associació de Veïns, per a explicar les coses i intentar consensuar acords, ja que això sempre garantirà no tenir-los enfront, generant rebuig i enfrontaments, no ens convé”. Doncs això és el que ha fallat, i no es pot actuar amb prepotència per molt que el projecte sigui d’interès, per això cal buscar els acords.

Veurem com acabarà aquest tema, però si l’ajuntament no modifica aquest procés i intenta apropar-se als veïns, buscant solucions i acords, al final serà un projecte fracassat, amb els veïns d’esquena i les bondats del mateix, no es veuran per enlloc. Recordar a alguns tècnics que no tenen la veritat absoluta, i la societat civil, també en disposa, i molts haurien de pensar que la participació de la ciutadania és un valor, i no un contratemps. Per tant, veurem quin serà el final.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa