Interior d’un supermercat Bonpreu | Bonpreu

!--akiadsense-->

Els efectes de la crisi econòmica a la cistella de les famílies catalanes s’estan esvaint de forma marcada com es desprèn de l’anàlisi de diversos indicadors. Segons un estudi de l’Observatori Bonpreu i Esclat del Consum Alimentari a Catalunya, presentat aquest dijous a Barcelona, la despesa total a les llars catalanes va augmentar un 4,1%, però tot i així l’alimentària ha experimentat un descens d’un 1,2%.

El comportament de les famílies en el consum ha canviat per efectes d’un “triple xoc”, ha apuntat el catedràtic emèrit d’Economia Aplicada de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Josep Oliver. Per una banda, un “canvi demogràfic extraordinari”, amb un augment de llars que tenen com a persona de referència algú de més de 65 anys, mentre hi ha una davallada de les que aquesta persona en té menys de 45.

En aquest sentit, ha caigut un 4,5% la despesa en alimentació en les llars amb una persona de referència de 45 a 64 anys —tot i que per contra pugen el consum no alimentari d’un 6,4%—. També s’observa una baixada en aliments a les unitats familiars que ingressen menys de 1.500 euros mensuals, dintre el 8,7% (les de menys de 1.000 euros) i el 8,6% (les de 1.000 a 1.500 euros). En aquest cas no creixen els consums no alimentaris, sinó que disminueixen.

La situació a les famílies més joves és que la despesa alimentària creix un 3,9%. També creix la despesa a les llars unipersonals (0,4%) i a les de tres persones (0,7%). Les unitats familiars que ingressen entre 1.500 i 1.999 euros són les que han augmentat la seva despesa alimentària amb un 1,4%.

Pel que fa als productes consumits, les dades de l’estudi indiquen que els productes que perden posicions són el pa i els cereal s(-8%), olis i greixos (-5,6%), carn (-3,4%) i peix (3,2%). En canvi, creixen el cafè, te i altres begudes no alcohòliques (un 6%) i el conjunt de sucre i la fruita (4,4%) i les confitures, mel, xocolata i gelats, que incrementa (4%). Els sucs i refrescos creixen un 2,3% i les hortalisses, llegums i tubercles augmenten amb un 1,4%.

A destacar que l’augment més significatiu és produeix en “altres productes”, amb un 6,7%, i que inclou plats preparats, espècies i herbes de cuina, aliments per a nadons i productes dietètics. En certa manera, aquestes dades confirmen una tendència a un patró de consum que marca un estil de vida més saludable i una aposta pels productes de la dieta mediterrània.

L’Observatori Bonpreu i Esclat del Consum Alimentari del Grup Bon Preu és una iniciativa que es va crear per posar el coneixement acumulat en 40 anys d’existència del grup per l’anàlisi dels hàbits de consum dels catalans. “Hem escoltat molt als nostres clients i hem intentat resoldre les necessitats que ens plantejaven”, ha explicat el director financer del grup, Pere Anglada. El directiu ha destacat que la distribució alimentària “és un teixit industrial del nostre país tan important com el sector químic”.

Nou comentari