MónTerrassa
Descobreix com les ciutats faran front a la contaminació
  • CA
Cada cop hi han més punts de recàrrega de cotxes elèctrics | Cedida (Unsplash.com)

Com altres grans ciutats, Barcelona es troba immersa en ple debat sobre com s’ha d’afrontar els problemes sobre la pol·lució als seus carrers. Cada any, la capital catalana pateix diversos episodis de contaminació ambiental que causen més de 31.000 morts a tot l’Estat. Aquestes crisis han fet que s’hagin començat a prendre mesures com les restriccions de trànsit als vehicles més contaminats.

Per evitar la limitació que suposa no poder agafar segons quin vehicle quan es registren episodis de contaminació atmosfèrica, una de les solucions és passar-se als cotxes elèctrics. Aquest tipus de vehicles aporten la mateixa comoditat que els vehicles propulsats per carburant però sense emetre cap tipus de partícules nocives pel medi ambient. Encara que la gent no vol fer el salt a aquesta forma de mobilitat per la manca de punts de càrrega i l’autonomia d’aquest tipus de vehicle, cada vegada s’instal·len més espais de càrrega. En aquest sentit, tant l’Ajuntament de Barcelona com l’Àrea Metropolitana, en col·laboració amb Endesa, estan instal·lant carregadors per tot el territori per facilitar els desplaçaments als ciutadans i com una clara aposta de futur, sobretot en el cas de les ciutats, ja que els vehicles elèctrics ni emeten gasos contaminants, ni tòxics, ni generen partícules en suspensió.

Però per ser encara més eficient en l’ús dels vehicles, a més, es pot recórrer al carsharing elèctric, ja que compartint cotxe s’optimitza l’energia encara més. El carsharing fa que el conductor comparteixi el seu vehicle a algú que va cap al mateix lloc que ell, una opció que resulta més econòmica tant pel conductor com per a la persona que l’acompanya.

La revolució dels busos elèctrics amb carregadors ultraràpids

Però no només els cotxes es poden passar a l’energia elèctrica: a Barcelona, el passat 2017, es van introduir els primers busos elèctrics amb carregadors ultraràpids a les terminals. Aquests busos circulen a la línia H16 (Fòrum – Zona Franca) i es disposen d’un pantògraf que es connecta a l’estació carregadora. Amb aquesta iniciativa d’Endesa, l’Ajuntament de Barcelona i TMB, els busos de la capital catalana passen a ser una de les xarxes més netes d’Europa. A data del 2017, TMB disposa de 209 vehicles híbrids i 4 elèctrics purs.

Vehicles que reben i generen energia per a la xarxa

A més, s’estan desenvolupant diverses tecnologies per fer cada cop més eficients aquests vehicles. El 2016 es va presentar a Copenhaguen la nova tecnologia V2G (Vehicle to Grid), que permet que els vehicles s’integrin a la xarxa elèctrica nacional. Amb aquesta tecnologia, desenvolupada per Enel, grup que pertany a Endesa, i en col·laboració de Nissan i Nuvee, els vehicles poden rebre i generar energia a la xarxa, de forma que fins i tot surt beneficiat el conjunt de la societat.

Els cotxes elèctrics només aporten avantatges per a les grans ciutats. Així aquests vehicles són capaços de mantenir la comoditat del cotxe privat, no generar partícules nocives en suspensió, que empitjoren la qualitat de l’aire, millorant la salut dels ciutadans.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa