MónTerrassa
Bru Busom tanca el 2023 amb una nominació als Piolets d’Or
  • Terrassa
  • Sabadell
  • Sant Cugat del Vallès
  • Rubí
  • Olesa de Montserrat

L’alpinista Bru Busom ha tancat el 2023 amb una nominació als prestigiosos premis d’alpinisme Piolets d’Or, organitzats per l’associació Groupe de Haute Montagne. El terrassenc va aconseguir l’any 2022 la proesa de fer l’obertura a la cara est del Siula Grande. Acompanyat per Marc Torralles, va culminar una fita pendent des de 2019. Els dos esportistes van escalar durant sis dies a l’estil alpí una paret impressionant que fins ara no havia estat mai tocada. Estem parlant de l’Ànima de Corall, que té més de 1.100 metres de desnivell.

La paret est del Siula Grande (6.344 metres) es troba al cor de la serralada de Huayhuash, al Perú. I es caracteritza per les continuades ventades i els despreniments de gel i roca. La paret est no havia estat mai escalada. Sí que una parella de francesos, Max Bonniot i Didier Jourdain la van estrenar el 2016, però no van ascendir directament per aquesta cara, sinó pel pilar est i l’aresta sud-est. Per això la fita de Busom i Torralles ha estat mereixedora de la nominació. Aquesta ascensió ja els va valdre el Premi FEDME 2022.

Aquest 2023, l’egarenc ha realitzat una gira per diversos municipis catalans per explicar la seva fita. I ho ha fet acompanyat del documental “Ànima de Corall”, on es relaten les peripècies que van patir els dos escaladors per assolir el cim:

Els “Oscars” de l’alpinisme

Els premis van iniciar-se l’any 1991, impulsats per l’editor de la revista francesa Montages Magazine, Guy Chaumereuil, amb els quals volia premiar l’esforç dels “conqueridors de l’inútil” i fer un homenatge a l’activitat muntanyenca, l’esperit d’aventura i l’audàcia. Els guardons han reconegut la valentia de grans personatges com Walter Bonatti o Reinhold Messner. Cada any, es donen a conèixer els nominats en les diferents categories on destaquen la millor ascensió de l’any i Premi a la Millor Carrera.

Aquest 2023, el guardó a la trajectòria ha recaigut en George Lowe, mentre que s’han lliurat tres Piolets d’Or per Ascensió: al Jirishanca (dels canadencs Alik Berg i Quentin Roberts); al Pumari Chhis East (dels francesos Christophe Ogier, Victor Saucède i Jérôme Sullivan); i al Jugal Spire (de Tim Miller i Paul Ramsden). Hi ha hagut també una Menció Especial pel primer ascens a la cara est del Northern Sun Spire per part d’una dona, en aquest cas per l’expedició formada per Marta Guemes (Espanya) Caroline Dehais i Alix Jaekkel (França), Maria Sol Massera (Argentina), Capucine Cotteaux (França), Caro North (Suïssa), i Nadia Royo (Spain), i la fotògrafa Ramona Waldner (Àustria).

Només el fet d’estar nominat al que es consideren els Oscar de l’alpinisme ja és un premi enorme a la persistència i voracitat de l’alpinista de Terrassa.

Comparteix

Icona de pantalla completa