El nou Centre Específic de Recerca de Tecnologia Agroalimentària (CER Agrotech-UPC) comptarà amb implicació terrassenca. La universitat ha donat a conèixer aquest dilluns, 2 de maig, el seu nou projecte en l’àmbit de la recerca, formació i transferència de tecnologia, i comptarà amb el laboratori ubicat al Campus de Terrassa com un dels equipaments claus per a dur-lo a terme. Des de la UPC asseguren que la iniciativa neix en el moment idoni, ja que el sector “es troba en fase de desenvolupament i requereix la incorporació de tecnologies i de processos tecnològics per poder créixer”.
Les infraestructures previstes estaran distribuïdes pels diferents campus de la UPC. Així, a més dels laboratoris de Terrassa, també es comptarà amb la participació dels laboratoris de Diagonal Nord i Sud a Barcelona, o el campus Diagonal-Besòs. A més de l’Agròpolis de Viladecans o el futur DronLab, del Campus del Baix Llobregat. Hi treballaran més de 40 investigadors pertanyents a 16 grups de recerca relacionats amb el sector agroalimentari. El nou centre estarà liderat per la professora i investigadora Anna Gras, directora de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB).
Línies de recerca de la UPC
En un comunicat de la UPC, s’exposa que l’objectiu és “cobrir les necessitats de recerca i transferència de coneixement en el camp de la tecnificació del sector agrícola i de l’horta, desenvolupar equips adaptats a les instal·lacions productives i promoure l’adopció de les tecnologies pels agents del sector”. D’aquesta manera, es vol afavorir la producció d’aliments amb baixa petjada de carboni i hídrica, i tendir cap a productes d’alt valor afegit lligats al territori.
En aquest sentit, algunes de les línies de recerca que es desenvoluparan estan relacionades amb l’agricultura de precisió (mecanització, robòtica, teledetecció, etc.), la producció vegetal (biotecnologia, hivernacles, horticultura, etc.), la valorització (biomaterials, fibres vegetals, circularitat); la digitalització (machine learning o intel·ligència artificial) o la sostenibilitat (biodiversitat, canvi climàtic, energies renovables, etc.).

Digitalitzar el sector agroalimentari
En aquest context, el centre Agrotech vol contribuir al desenvolupament de tecnologies derivades de la robòtica, la digitalització i les comunicacions que puguin ser adoptades pel sector agroalimentari; i a la generació de coneixement en tots els àmbits de l’agronomia, l’alimentació i la biotecnologia aplicada per tal de fer els sistemes més sostenibles i saludables. Així mateix, es valorarà l’impacte ambiental de les tecnologies desenvolupades i de les accions que es proposin, a més de desenvolupar projectes sota el paradigma de la circularitat i la sostenibilitat.
El centre treballarà, tant de forma global com local, per aconseguir la inclusió econòmica de tots els actors del sistema −especialment les petites explotacions agrícoles o empreses familiars agràries− i per minimitzar l’impacte ambiental derivat de la producció (reduir emissions i potenciar l’estalvi d’aigua). També dedicarà esforços a estudiar com augmentar el rendiment i assegurar l’accés als aliments a una població creixent i concentrada en entorns urbans, i a promoure el consum d’aliments saludables i nutritius.
La creació d’Agrotech, aprovada pel Consell de Govern del 5 d’abril, dona continuïtat a l’activitat de recerca desenvolupada els darrers anys en aquest àmbit a la Universitat, molt vinculada a l’EEABB. La presentació oficial es farà el proper 20 de juny, a les 16.30h, al Campus del Baix Llobregat de la UPC, a Castelldefels.