Joana Biarnés triomfa a Terol amb les seves fotografies del món de la moda. L’exposició “Joana Biarnés. Moda a peu de carrer” ha atret des que es va inaugurar el passat mes de novembre i fins al 2 de febrer un total de 9.667 visitants, que han pogut acostar-se a la figura de la primera dona fotoperiodista de l’estat, i que al seu torn, va ser una de les pioneres a dedicar-se professionalment a la fotografia de moda. La mostra, organitzada per Photographic Social Vision, entitat que custodia l’Arxiu personal de la fotògrafa egarenca, s’ha pogut veure al Museu de Terol, i l’èxit ha estat més del que s’esperava.
Especialment, gràcies a una activitat complementària que ajudava a les famílies a experimentar amb les teles, fils i textures. Organitzada per MuiLab, el taller “Entreteixits” ofereix la possibilitat a grans i petits a convertir-se en dissenyadors, a partir de les obres que es poden veure de Joana Biarnés. L’entitat ha decidit programar dos sessions més el cap de setmana vinent davant l’allau de peticions. El taller d’exploració creativa permet jugar amb la moda des d’una mirada lúdica i artística.

De la Gauche Divine a les models icòniques dels seixanta
En aquesta exposició hem pogut veure Joana Biarnés en els seus viatges a París i Londres per fotografiar les creacions de Courrèges, Paco Rabanne o Mary Quant. També com va viure la Gauche Divine barcelonina assídua de la discoteca Boccaccio i l’eclosió de la moda Ad Lib a Eivissa. El projecte inclou fotografies de Massiel, Karina, Tita Cervera o Marisol, perfectament integrades en els corrents de la moda més contemporània del seu temps, al costat de models icòniques dels anys seixanta. Un cercle que completa amb l’alta costura al ‘prêt-à-porter’ i la rigidesa dels salons elegants a la llibertat absoluta del carrer.
La mostra, ideada i comissariada per l’historiador i crític d’art i moda Josep Casamartina i Parassols, és un dels últims projectes en els quals va intervenir la fotògrafa de Terrassa i que més il·lusió li va produir abans que la seva defunció li impedís conèixer el gran acolliment que va tenir la mostra al seu pas per l’espai Embull 2 de l’Ajuntament de Tarragona, la Sala Muncunill de l’Ajuntament de Terrassa i la Sala Canal d’Isabel II de la Comunitat de Madrid.
Les fotografies de Barnés transcendeixen l’estètica per a traslladar al visitant un discurs “molt interessant”, com ha explicat la coordinadora de la Fundació Photographic Social Vision, Imma Cortés. “Més enllà de les fotografies, que són boniques i especialment l’arxiu de moda és molt bonic, explicava una època de la Transició que molts havien documentat però mai des de la mirada d’una dona, i això ens va semblar molt important”, ha destacat, alhora que ha ressaltat la “qualitat humana” de la fotoperiodista.
