Frank Calicó: “Hi ha molts Guifré a la nostra història que paga la pena conèixer”
Frank Calicó, il·lustrador i escriptor, autor de l'obra; Àlex Climent, CEO de l'empresa indie de videojocs GKT Studios, i Alicía Luque
Frank Calicó, il·lustrador i escriptor, autor de l’obra; Àlex Climent, CEO de l’empresa indie de videojocs GKT Studios, i Alicía Luque | cedida

!--akiadsense-->

Entrevistem l’equip que ha creat el projecte Quatre Barres (còmic més joc interactiu): Frank Calicó, il·lustrador i escriptor, autor de l’obra; Àlex Climent, CEO de l’empresa indie de videojocs GKT Studios, i Alicía Luque, CEO de l’empresa terrassenca de màrqueting Con redes y a lo loco, especialitzada en xarxes socials.

Com va sorgir la idea de fer Quatre Barres?

Frank Calicó: Vaig pensar que, per desenvolupar una novel·la gràfica sobre la llegenda de les quatre barres, seria una bona idea investigar una mica més sobre la mateixa i construir una nova versió del mite, basada en fets i personatges reals, però amb una narrativa lliure, d’acció, una mica a l’estil de l’obra 300 de Frank Miller. D’aquesta manera seria possible gaudir d’una història més complexa, més rica, i alhora aprendre una mica més sobre la figura de Guifré el Pelós (840-897) i la seva llegenda.

L’estil de dibuix és molt particular. Quins són els referents que l’inspiren?

Frank Calicó: El meus artistes favorits són Steve Purcell (Monkey Island) i Mike Mignola (Hellboy). Al còmic Quatre Barres, per la seva temàtica i trama hi ha influït més l’obra de Mignola, tot i que s’hi poden trobar tècniques i recursos del còmic europeu i del manga.

A la portada del còmic s’hi inclou “Interactive Comic Game”. Què vol dir això, exactament?

Àlex Climent: És la “marca comercial” que hem escollit per definir aquest nou producte que hem creat, i que és un còmic més un joc interactiu. La novel·la gràfica es llegeix com qualsevol còmic; ara bé, té la particularitat que, una vegada s’ha llegit, amb el suport del telèfon mòbil o la tauleta intel·ligent i mitjançant la realitat augmentada, es pot accedir, gratuïtament, a més material i al joc interactiu. Aquesta possibilitat permet gaudir encara més de la lectura –el joc permet “desbloquejar-hi” personatges i s’hi poden trobar altres sorpreses–, i alhora aporta nova informació visual i documentació històrica sobre l’època en què es basa la història. La manera d’accedir al joc és molt senzilla: només hem d’executar l’aplicació i seguir les indicacions que se’ns ofereixen a la pantalla.

En què han basat el vostre joc interactiu?

Àlex Climent: El joc es basa en la fórmula que ja vam posar en marxa en la prova pilot d’Enigma Xatic que vam fer a Terrassa, Granollers i Mataró, i que vam continuar amb Enigma Priego, força millorada. Amb el mòbil o la tauleta s’enfoquen diverses pàgines i aleshores ens apareix el repte (enigma visual, trencaclosques) que cal resoldre. Per solucionar els enigmes cal una bona dosi d’observació, d’enginy i capacitat de recerca. A més, el nivell de dificultat dels enigmes s’incrementa gradualment a mesura que la lectura avança. Així, alguns enigmes són tot un repte! Pot ser necessari demanar pistes, però fer-ho resta punts en el rànquing final.

Que hi hagi un rànquing final vol dir que es competeix amb altres jugadors?

Alícia Luque: Sí. A l’aplicació hi haurà un rànquing en temps real per veure en quin lloc cada persona s’ha classificat en relació a la resta de jugadors. Com més enigmes i reptes es resolguin, més punts s’obtindran. L’enigma que dóna més punts és el superenigma (molt difícil de resoldre, ja que no hi ha pistes). La idea és que, al cap d’un temps determinat, els tres primers classificats rebin un premi, patrocinat per algunes de les empreses que s’han interessat en el projecte.

El còmic és espectacular, però si ja està pràcticament acabat, per què han endegat un crowdfunding a la plataforma de micromecenatge totSuma?

Àlex Climent: El còmic ja està acabat, tot i que hi manca fer-hi algun remake (alguns canvis). Sense passar-se, oi, Frank? Els diners del micromecenatge a totSuma (https://www.totsuma.cat/projecte/1706/quatre-barres) anirà destinat, per exemple, a les impressions i als enviaments, i al cost que implica fer el joc interactiu. Tot es pot consultar a la web del projecte a totSuma. Volem publicar una novel·la gràfica amb la qualitat que es mereix, mentre que preparar el joc interactiu és més costós: hem de pensar que la creació del còmic ja es va iniciar fa temps i que ara se n’ha fet un remake per tal d’adaptar-lo a l’estètica actual de les novel·les gràfiques. El micromecenatge, en què els mecenes podràn obtenir Quatre Barres a un preu inferior al que posteriorment es podrà comprar al mercat, és per a nosaltres una manera de saber si realment un producte com aquest interessa i té el seu públic. Creiem que sí, malgrat que fa temps una persona amb un càrrec important em va dir que “la nostra cultura i història no ven, no té un mercat potencial prou nombrós i no interessa al públic”. Nosaltres creiem que això no és cert, i que la gent valora la cultura i la llengua, i hi aposta. La nostra història i les nostres llegendes no tenen res a envejar al millor Joc de Trons.Tenim un potèncial enorme que, segons la nostra opinió, encara no hem sabut aprofitar. En el meu cas, tota la vida he intentat rebatre aquelles paraules amb fets. Per això vaig crear l’empresa GKT Studios i el joc Guaita Kina Tribu, una app per a iOS (gratuïta) amb la finalitat de despertar, al nostre país, la curiositat dels més petits. El 2014 va comptar amb més de 4.500 descàrregues, una dada que està força bé si es té en compte que no se’n va fer gaire publicitat. Ara, amb Quatre Barres i mitjançant el micromecenatge, esperem arribar a molta més gent!

A la plataforma de totSuma consta que un 10 % dels beneficis del projecte es destinaran a la Fundació Oncolliga. És així?

Alicia Luque: Sí. El 10 % dels beneficis totals que s’obtinguin a través de la venda de la novel·la gràfica i el joc interactiu es destinaran a la Fundació Lliga Catalana d’Ajuda Oncològica. La responsabilitat social ha estat sempre present en qualsevol dels nostres projectes. Hem triat la Fundació Lliga Catalana d’Ajuda Oncològica per donar suport a la gran tasca pel que fa a l’atenció psicosocial de les persones afectades pel càncer i les seves famílies, i a les activitats de divulgació, prevenció i rehabilitació de la malaltia.

Si Quatre Barres té èxit i tira endavant, tenen pensat crear més productes semblants?

Frank Calicó: Efectivament! De fet ja tenim altres projectes en marxa i la idea és seguir fent- ne més. Sense anar més lluny, al micromecenatge regalem un altre còmic anomenat El Gran Jaguar, basat en la mitologia asteca. També hem preparat ja un compendi de personatges mitològics de la nostra cultura (les dones d’aigua, la muladona…) i idees per il·lustrar altres llegendes nostres, com ara la d’Otger Cataló i els 9 Barons de la Fama, o fets i personatges històrics, com ara els relacionats amb Jaume I, els Berenguers, els Peres… Hi ha “molts Guifrés” a la nostra història que paga la pena donar a conèixer. Si la gent dóna suport a aquesta iniciativa i veiem que hi ha un interès, les possibilitats són gairebé infinites!

Nou comentari