Setmana plena d’activitats a Ullastrell amb motiu de la celebració de la 14a edició de la Fira de l’Oliva i l’Olivera becaruda. El municipi vallesà es converteix des de dimecres, dia 21 de gener, i fins diumenge, dia 25, en l’epicentre d’un dels productes més apreciats de la nostra gastronomia amb un programa que inclou una mica de tot: paradetes, tastos, exposicions, espectacles, concursos o música.
El dimecres 21 de gener a les 17 h, comença la xerinola amb una activitat pensada per a la canalla: “Un conte va conte va”, a càrrec de Silvio García Aguirre a la Biblioteca Josep Massagué. Un conte sobre la fortalesa de la comunitat, l’amor i les oliveres. A més, després, es farà un taller d’estampació fent servir tampons per crear la nostra pròpia olivera i fer-la créixer.
L’endemà, dijous 22 de gener a les 19h, a El Progrés Espai Cultural serà el torn pels productors locals i de fora d’Ullastrell, que vulguin endinsar-se en l’Agricultura regenerativa versus l’agricultura convencional, de la mà de l’agricultor i productor d’oli d’oliva Albert Saumell. Una jornada tècnica gratuïta, impulsada per l’Associació de Productors d’Oli d’Ullastrell i amb el suport de per la PATT (ruralcat) i l’Ajuntament d’Ullastrell, que tindrà el seu punt de trobada a les 18:30h per registrar inscripcions.
De cara al divendres 23 de gener a les 20h tindrem el dia de la inauguració oficial de la Fira, amb la benvinguda de Jaume Puig, alcalde d’Ullastrell i President del Parc rural de Montserrat, i la Taula rodona “El vincle amb la terra”, que comptarà amb la presència de l’agricultor pioner en agricultura regenerativa Albert Saumell, i Rafel Amat de Cal Masvalls, productor d’oli local i horta. La Taula rodona comptarà, com a moderador, Xavier Morral, President de l’Associació de Productors d’Oli d’Ullastrell. La inauguració comptarà amb l’habitual Concurs Popular de Tast d’olis d’Ullastrell.
La fira gastronòmica, diumenge dia 25
I, dissabte 24 de gener, una passejada històrica a les 15h (trobada al Casal Cultural) pels rodals d’Ullastrell per conèixer els secrets que amaguen les oliveres centenàries, sobretot la varietat autòctona d’Ullastrell, la Becaruda, que es plantava als marges de les antigues vinyes i horts. L’activitat està promoguda per l’Associació de Productors d’Oli d’Ullastrell i el Grup de muntanya.
L’acte principal però el trobem diumenge durant tot el matí i fins a primera hora de la tarda. El carrer de la Serra i la plaça Joan Montmany s’omplirà de productors locals i vinguts d’arreu del país que presentaran una gran varietat de productes relacionats amb l’oli i els seus derivats. Per complementar-ho, també hi haurà paradetes d’alimentació i opcions de fer un mos. Seran una trentena de parades gastronòmiques habilitades des de les deu del matí a dos quarts de quatre de la tarda.
Entremig, podrem gaudir d’una exposició sobre el Parc Rural de Montserrat, una escudellada amb foc a terra, a càrrec de la Colla de Geganters d’Ullastrell, o un espectacle de clown i gest “Tot sol… i núvol”, amb la companyia Le Puant. Les botifarres i el bon oli i olives passaran avall mentre veiem el lliurament de Premis del concurs de tast popular d’olis o amb la música del duet LaTrup, amb Glòria Tapia i Alexis Cabrillana.

