El Vallès Occidental ha patit gairebé un centenar de robatoris de coure en els darrers quinze anys, en concret 96. És la quarta comarca que més delictes d’aquest tipus ha sofert, només per darrere del Barcelonès, Baix Llobregat i Segrià. Les dades dels Mossos d’Esquadra recollides per l’Agència Catalana de Notícies permeten conèixer amb detall quantes sostraccions a la xarxa ferroviària de Catalunya a cadascun dels municipis. I la conclusió és que s’ha produït un repunt important en els dos darrers anys, després de gairebé una dècada de relativa calma.
D’aquesta manera, podem saber que des del 2010, a Terrassa hi ha hagut tres furts (un lleu) de coure. Dos van ser a les instal·lacions gestionades per Adif -una a la mateixa estació i una a la infraestructura de la catenària- i una a Ferrocarrils de la Generalitat -en una estació-. En cap dels casos hi va haver detencions, i corresponen als anys 2015, 2023 i 2024.
Tanmateix, de la nostra demarcació les localitats que més furts han patit han estat Castellbisbal, amb 33 -la xifra més elevada de tota la comarca, quatre dels quals els darrers dos anys-. Vacarisses amb 8 (cinc dels quals es concentren entre el 2023 i el 2024) i Viladecavalls també n’ha sofert 3 (dos dels quals es van produir l’any passat), són els altres dos municipis destacats.
Set lladres de coure detinguts el 2024, quatre de Terrassa
Les dades de la nostra demarcació demostren la tendència que s’està veient a la resta de Catalunya. Des de l’any passat s’ha constatat un repunt dels robatoris de coure a la xarxa ferroviària. L’any passat hi va haver un important repunt que va triplicar la xifra del 2022, amb 92 fets delictius. Aquest 2024 -entre gener i maig- ja en portem 52, més que qualsevol any sencer des del 2016. ACN subratlla que el 96% dels delictes s’han produït a la xarxa d’Adif, segurament perquè moltes han anat lligades a les nombroses obres que s’estan fent a la xarxa, punts vulnerables i més accessibles. Mossos destaca que el rebrot de furts també va vinculat a un encariment del preu del cablejat, la qual cosa el converteix en un material molt valuós.
En tots aquests anys, els Mossos d’Esquadra han practicat 123 detencions relacionades amb el robatori de coure a la xarxa ferroviària, la majoria els anys àlgids de 2013 a 2015, i concretament el 2014 en van ser 75. Tant el 2023 com els primers cinc mesos de 2024 se n’han realitzat 7, respectivament.
Segurament, d’aquest any, l’episodi més important de robatori de coure i amb detencions es va produir a mitjan mes de maig, quan la línia R4 de Terrassa a Barcelona va patir un atac. Primer es va pensar que havia estat un sabotatge, però es va descartar ràpidament en veure la destrossa produïda a les instal·lacions. Va quedar clar que es tractava d’un robatori per fer-se amb aquest material. Per culpa d’això es van produir diversos incendis en diferents punts de les vies i això va repercutir en problemes en la mobilitat. Uns dies després, Mossos d’Esquadra va aconseguir desarticular el grup criminal que ho havia perpetrat. Eren quatre persones, una dona i tres homes, tots ells, veïns de Terrassa.
