El 14 de novembre representants de l’Ajuntament i veïns afectats per la construcció d’una benzinera a Sant Llorenç, Terrassa, es van reunir al Centre cívic President Macià per veure què s’ha de fer amb la nova benzinera que s’ha de construir en un solar del barri i que ha generat debat i rebuig, en especial del residents a l’esdifici del costat.
Punts principals tractats:
Els veïns han fet arribar un resum dels punts tractats en la trobada i la seva visió al respecte.
- Context històric i urbanístic del solar: Segons els tècnics, al Pla Urbanístic de 2003 es va establir que el terreny en qüestió només podria destinar-se a una benzinea, per la planificació original de 1989. Tot i no haver-se completat tots els projectes industrials previstos per a+ la zona, l’ús exclusiu del solar per a una estació de servei va quedar fixat a la normativa vigent.
- Concessió de llicències: Els tècnics van afirmar que el projecte compleix amb totes les normatives mediambientals i de seguretat exigides per la llei. Inicialment, la sol·licitud va ser rebutjada per incomplir alguns requisits,
però en la segona presentació, els informes estaven en regla i la llicència va ser aprovada. Els veïns van qüestionar per què no es va revisar la normativa, tenint en compte els canvis en la situació urbana en els últims 20 anys i la manca de regulació sobre distàncies mínimes entre benzineres i habitatges. - Impacte en els veïns: Els residents van informar sobre les vibracions i esquerdes que han aparegut al bloc des que van començar les perforacions. Especialment a les escales 714-716, diversos veïns han notat que les portes i finestres ja no tanquen correctament. L’edifici en qüestió va ser reforçat el 2008 degut a problemes estructurals anteriors, i ara temen que les obres actuals comprometin novament l’estabilitat.
- Problemes mediambientals i de salut: Els veïns van exposar que els informes que justifiquen la seguretat del projecte no consideren l’impacte real en la qualitat de vida: sorolls constants, increment del trànsit i l’emissió de gasos tòxics. Es va esmentar un estudi de la Universitat de Múrcia que recomana una distància mínima de 100 metres entre benzineres i habitatges per motius de salut.
- Proposta veïnal: Els veïns van sol·licitar que es revoqui la llicència actual degut a les noves evidències de danys estructurals i problemes de salut que podrien derivar-se de la proximitat de la benzinera. A més, van proposar a l’Ajuntament buscar una ubicació alternativa per a la benzinera en terrenys menys conflictius, però els representants municipals van indicar que el consistori no disposa de suficients terrenys.
- Compromisos de l’Ajuntament: L’Ajuntament es va comprometre a facilitar tota la documentació sol·licitada pels veïns perquè els seus advocats puguin revisar la legalitat de la llicència concedida. Tot i això, no es van comprometre a aturar les obres, argumentant que la llicència ja havia estat concedida d’acord amb la normativa vigent.
- Conclusió de la reunió: Els veïns van concloure que la resposta de l’Ajuntament continua prioritzant els interessos de l’empresa constructora sobre el benestar dels residents. Es va plantejar la possibilitat d’accions legals addicionals i es continuarà amb la campanya de recollida de signatures a change.org per pressionar les autoritats.