Els veïns de Can Colomer, amb el suport del Sindicat de Llogateres de Terrassa, han decidit dir prou i declarar-se “en lluita”. El veïnat denuncia que La Caixa ha decidit traspassar el seu bloc, que és una promoció d’habitatge de protecció oficial (HPO), a una entitat privada i ha iniciat un procés massiu de no renovació de contractes de lloguer, enviant burofaxos als llogaters per exigir-los el retorn dels habitatges. Aquest fet, podria deixar a tots els veïns i veïnes de la zona sense casa.
Davant d’aquesta situació, els veïns de Can Colomer i el Sindicat de Llogateres han convocat una roda de premsa aquest dissabte davant del bloc per denunciar les accions de l’entitat bancària i demanar la pròrroga dels contractes. Des del Sindicat critiquen que aquesta situació no només s’està produint a Terrassa, sinó que ja són més de 38 promocions d’habitatge de protecció oficial (HPO) i més de 70 famílies afectades. “Entre 2002 i 2012 la Caixa va rebre 25 milions per construir habitatge de protecció oficial a 23 municipis de Catalunya. Un cop caducada la protecció, la Caixa vol expulsar a les veïnes i vendre els pisos”, ha manifestat Fèlix Martínez, portaveu del Sindicat de Llogateres de Terrassa.

Gràcies a les reivindicacions, alguns llogaters de municipis catalans ja han aconseguit salvar els seus habitatges, acordant amb la Generalitat l’adquisició de nou promocions d’aquest tipus a localitats com Salou o Mollet del Vallès. Ara, l’objectiu del Sindicat de Llogateres és salvar la resta de blocs, entre els quals es troba el de Can Colomer.
D’aquesta manera, els veïns han anunciat l’inici d’una sèrie d’accions reivindicatives. La primera d’aquestes serà la presentació d’una proposta ciutadana al Ple municipal de Terrassa on exigiran a les formacions polítiques que “decideixin si es posicionen al costat dels terrassencs i les terrassenques o del costat de grans bancs, fonts d’inversió i especuladors, que pretenen fer negoci amb la nostra misèria”, ha recalcat Fèlix Martínez.
Clàusules abusives, manca de manteniment i una interlocució nul·la
Malgrat que el risc de quedar-se sense casa és la principal preocupació dels veïns de Can Colomer, aquests també critiques que des de l’inici de l’arrendament han patit nombrosos problemes amb la propietat. “Molts contractes inclouen clàusules abusives que ens deixaven en una posició de clara inferioritat. A cada renovació, sovint ens pujaven el lloguer de manera injustificada i, a més, els serveis de manteniment han estat deficients o inexistents”, denuncia la Sara, una de les veïnes de la zona. Així mateix, la llogatera també critica que la interlocució amb La Caixa “ha estat impossible” i recalca que “la situació de deteriorament i abandonament és una mostra de l’assetjament immobiliari que hem patit”.

Una situació semblant també denuncia Juan Vergara, veí de la zona des de l’inici i que explica que l’entitat bancària “no ens fa cas”. “Hem tingut problemes de goteres i, fins i tot, hem arribat a passar un hivern sencer sense caldera”, critica. A més, també afirma que cada veí “paga un lloguer diferent” i, fins i tot, assegura que La Caixa “ens ha obligat a paga l’IBI des del primer dia, cosa que no ens correspon a nosaltres”.
