MónTerrassa
Helicòpters i drons per vigilar les línies elèctriques del Vallès

A Catalunya hi ha gairebé 100.000 quilòmetres de línies elèctriques, és a dir, si les poséssim totes seguides seria l’equivalent a fer 2,5 voltes al planeta Terra. D’aquest total de torres elèctriques, el 53% són aèries i, per tant, estan subjectes a zones boscoses o amb vegetació. Davant el perill d’incendi que pot suposar el mal funcionament d’una d’aquestes infraestructures, la companyia elèctrica Endesa cada any realitza una campanya de prevenció i cura dels boscos de Catalunya per on passen infraestructures elèctriques.

D’aquesta manera, aquest dimarts, 16 d’abril, Endesa va presentar a l’anella verda de Terrassa, a tocar de l’antic Hospital del Tòrax, la campanya del 2024. Així doncs, la companyia va anunciar que enguany destinaran gairebé 20 milions d’euros a la campanya d’enguany, dels quals 1,2 es destinaran al Vallès Occidental.

Sobre aquesta iniciativa, Francesc López, responsable de la Xarxa d’Alta Tensió d’Endesa a Catalunya, va destacar durant la presentació que, malgrat que sempre han prioritzat tenir cura de la massa forestal, enguany és especialment important per la situació de sequera. “Per a nosaltres, tenir cura de la massa forestal és molt important, sobretot en un any de molta sequera com aquest. Enguany, la zona forestal ens fa patir perquè està molt seca i hi ha alt risc d’incendi”, assegura López.

Inspeccions en helicòpter de l’estat de les línies elèctriques

Un dels eixos principals d’aquesta campanya de cura de la massa forestal són les inspeccions amb helicòpter de les infraestructures elèctriques que estan amb contacte amb vegetació. Així doncs, Endesa disposa d’una sèrie d’helicòpters equipats amb càmeres termogràfiques i d’alta definició per poder inspeccionar amb detall la zona.

Aquestes línies d’alta tensió es poden veure desgastades per diferents aspectes, com el mal temporal o les aus autòctones de la zona. Tot i això, segons asseguren des d’Endesa, al Vallès Occidental les principals afectacions són causa dels denominats “punts calents”. “Quan fem inspeccions es poden detectar punts a la instal·lació que tenen una dificultat major en el pas de corrent, això és el que anomenem un punt calent, és a dir, una zona que s’ha escalfat una mica”, destaca López. Per a detectar aquests punts calents, els helicòpters utilitzen les càmeres termogràfiques per enregistrar el cable i identificar si hi ha o no una zona amb temperatura superior a la del mateix cable.

La companyia elèctrica realitza aquestes inspeccions amb helicòpter diàriament arreu de tot el territori Català. Segons asseguren, el Vallès Occidental i Terrassa se sobrevolen com a mínim una vegada a l’any per revisar l’estat de les infraestructures.

Helicopter d’Endesa durant les tasques d’inspeccions de les línies elèctriques de Terrassa / Cristóbal Castro

Feines de tala de massa forestal i l’ús de drons

Els altres dos eixos principals d’aquesta campanya de protecció dels boscos són la tala i esporga de la massa forestal i les inspeccions a peu de les infraestructures elèctriques.

Pel que fa a les tasques de tala i poda, la companyia es dedica a eliminar tota aquella massa forestal que creix al voltant de les línies elèctriques i que poden suposar un perill. Aquestes feines es fan tant en vertical com en horitzontal i des d’Endesa asseguren que “respecten l’espai estipulat per l’administració entre el bosc i els cables més pròxims”. En aquest sentit, una de les novetats de la campanya d’enguany és l’ús d’un casc amb multifuncions i braçalets contra els cops de calors que permeten als usuaris realitzar la seva feina amb major seguretat i facilitat.

Per altra banda, aquestes feines es complementen amb inspeccions visuals a peu del cablejat aeri. Per a agilitzar aquestes revisions, des de 2012 la companya ha incorporat una flota de drons que permeten captar imatges en punts de difícil accés. Segons explica Francesc López, aquests vehicles no tripulats “ens permet apropar-nos molt més a la instal·lació evitant els treballs en alçada, que impliquen un risc”. A més, l’ús d’aquesta tecnologia també agilitza les inspeccions visuals, ja que no cal programar un tall en el subministrament elèctric per examinar la zona.

Tasques de tala i poda de la massa forestal que creix al voltant de les línies elèctriques / Cristóbal Castro

Comparteix

Icona de pantalla completa