Investigadors de la UPC de Terrassa analitzaran la qualitat de l’aire en una vintena d’escoles de tot Catalunya. L’objectiu del Grup de Recerca i Innovació en la Construcció (GRIC) és crear la primera guia operativa en què s’indiqui com fer una correcta ventilació dels espais escolars, mantenint el confort tèrmic i alhora apostant per un estalvi energètic. I és que la manca de ventilació a les aules genera manca de concentració, augmenta el risc d’infeccions per coronavirus, grip, tuberculosi o rinovirusDurant un període de tres anys es durà a terme el projecte IAQ4EDU, el qual està finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació amb 130 mil euros. Els resultats es donaran a conèixer el setembre del 2024.

L’equip de la Universitat Politècnica de Catalunya a Terrassa està liderat per Marta Gangolells i Pablo Pujadas, monitoritzarà un total de 40 aules de 20 centres de Catalunya -dues aules per centre- en tres èpoques de l’any diferents per recollir paràmetres com la temperatura i la velocitat de l’aire, la humitat relativa, la temperatura radiant o la concentració de CO2, però també es tindran en compte les condicions exteriors, a partir de la mateixa temperatura, la pressió atmosfèrica o la velocitat del vent. L’estudi també recopilarà dades sobre els ocupants de les aules (alumnat i professorat): nombre, gènere i tipus de roba que vesteixen. La iniciativa compta amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Terrassa, l’Ajuntament de Sabadell i la Diputació de Barcelona.

La investigadora principal del projecte, Marta Gangolells, explica que “és molt necessari optimitzar la ventilació als centres educatius tenint en compte tant la qualitat de l’aire interior com el confort tèrmic, el consum d’energia i els costos globals de tot plegat. L’edat mitjana dels edificis educatius a Espanya és molt alta. Habitualment, la solució és obrir finestres, i això no és òptim, ni des del punt de vista del consum d’energia ni del confort tèrmic. Per això, volem ajudar a identificar les estratègies adequades per aconseguir una bona qualitat de l’aire, mentre garantim el confort tèrmic i minimitzem el consum d’energia”.

Un cop recollides i analiatzades les dades, la següent fase del GRIC consistirà en elaborar una guia operativa orientada als centres educatius perquè s’adoptin les estratègies de ventilació natural més adequades. “L’objectiu del projecte és dotar la comunitat educativa d’un instrument que proporcioni una vida escolar saludable, millori el rendiment de l’estudiantat i, en possibles èpoques pandèmiques com les que vivim, eviti prescindir de la presencialitat”, conclou Marta Gangolells.

Nou comentari