MónTerrassa
El futur passa per la unió de la línia del Vallès amb el Baix i l’aeroport

La unió de les línies del Vallès amb el Baix Llobregat i amb l’aeroport són dos dels grans projectes que el Govern català té pensat per incrementar la xarxa de transport públics. L’executiu preveu que en els pròxims deu anys es registrin fins a 360 milions més de desplaçaments anuals dins de l’àrea metropolitana de Barcelona, i perquè això sigui possible s’han ideat diverses infraestructures que ajudin a reduir el vehicle privat en favor del públic.

En aquí trobem el tram central de la línia 9 del metro o la unió del tramvia per la Diagonal, el desdoblament de la R3 fins a Vic o l’estació de la Sagrera. Però per a Terrassa, les dues grans obres que ens afectaran més directament són, per una banda, l’enllaç de les dues línies de Ferrocarrils (Vallès – Baix Llobregat / anoia), i per l’altra, la connexió amb la Terminal 1 de l’Aeroport del Prat.

La unió de les línies es produirà gràcies a les noves estacions projectades a l’Hospital Clínic i Francesc Macià. Com recorda l’Agència Catalana de Notícies, serà entre Plaça Espanya i Gràcia qui exerceixi d’intercanviador necessari perquè això sigui possible. El nou tram tindrà una longitud de quatre quilòmetres de túnel i suposarà una gran reordenació de l’estació de Plaça Espanya. L’actuació, que comptarà amb una inversió estimada de 400 milions d’euros, i el Govern compta que, com a mínim, no estarà finalitzada fins al 2026. Aquest nou enllaç permetrà sumar 60 milions més de desplaçaments anuals.

A això cal recordar que aquest mateix any ja s’estan incorporant quinze trens nous a la línia del Vallès que s’afegeixen als actuals i que permetran incrementar l’oferta en 30 milions de seients a l’any. Uns combois que possibilitaran tenir un servei ferroviari direcció Barcelona cada 5 minuts. En l’àmbit de la mitja distància d’alta velocitat, la Generalitat reitera l’interès que FGC pugui optar a operar trajectes entre capitals i ciutats catalanes quan es liberalitzi el sector i aconseguir una connectivitat més “transversal” arreu de Catalunya.

Dues opcions per a l’Aeroport

L’altre gran infraestructura que pot beneficiar directament als terrassencs és l’aposta per reforçar la connexió de l’aeroport no només amb Barcelona sinó, sobretot, amb la resta de municipis de la primera i segona corona. Amb els treballs ja adjudicats, el futur passarà per una línia que connectarà el centre de Barcelona amb la T1 amb tan sols 20 minuts. Després d’acabar els treballs de perforament del túnel (305 MEUR) per sota les pistes de l’aeroport, al novembre del 2020, fa prop d’un any es va adjudicar la segona fase dels treballs (64 MEUR) amb un termini d’execució de 24 mesos. La construcció va a càrrec d’Adif i un cop acabada l’obra l’entregarà a la Generalitat, que ha encarregat a FGC l’explotació de la línia.

Cal dir però que aquest projecte que agrada al Govern no és compartit per tots els sectors, que aposten perquè sigui Renfe, des de la R2 i R4 qui ofereixi aquest servei. Des de Renfe no es tira la tovallola i es proposa allargar els actuals trajectes d’aquestes dues línies per connectar-los amb l’aeroport, tot al·legant la congestió dels túnels de Rodalies que creuen Barcelona. Està previst que aquest tren, que sumarà el metro que arriba a l’aeroport des de fa uns anys, aporti fins a 10 milions de viatgers anuals a la xarxa de transport públic.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Guillem.😊 a abril 30, 2022 | 21:21
    Guillem.😊 abril 30, 2022 | 21:21
    I amb la linea del maresme de Grsnollers a Mataro
  2. Icona del comentari de: JordiP a maig 01, 2022 | 10:14
    JordiP maig 01, 2022 | 10:14
    RENFE va fracassar estrepitosament amb la línia de l'aeroport. Va començar amb quatre trens per hora, que ja és una mica insuficient a les hores de màxima activitat aèria; com que el grau d'ocupació no va semblar suficient "als de Madrit", aviat van reduir la freqüència a tres combois per hora. Llavors, com que l'ocupació anava de baixa (com no), encara van ofegar més la línia passant a dos per hora. Jo vaig intentar utilitzar aquest transport durant un cert temps: visc a prop de l'estació Penitents: feia línia 3 Penitents-Sants i RENFE aeroport. Amb sort, una hora i mitja. Alternativa: línia 3 a Diagonal-línia 5 a Pç.Espanya i RENFE aeroport. Mateix problema. Els caps de setmana, freqüèncias reduïdes. En taxi: poc més de mitja hora, si no hi ha embús a la Ronda de Dalt.
  3. Icona del comentari de: JordiP a maig 01, 2022 | 10:34
    JordiP maig 01, 2022 | 10:34
    La línia RENFE a l'aeroport va nàixer amb deliris de grandesa i poca inventiva pràctica. A Brusseles hi ha un trenet (de Zug) que et porta directament del soterrani de l'aeroport a Zentraal Station en menys de vint minuts. Aqui no. Es va afegir un tren normal, tres o quatre cotxes, sobre l'estrangulada via Sants-l'Hospitalet-Prat. És clar, el % d'ocupació era ínfim. Si haguèssin posat un automotor de un sol cotxe, el % hagués semblat un gran èxit mundial. Potser la via no permetia una freqüència superior, és clar. Sol·lució possible? Un tren de via estreta des de Sants a Pç.Espanya i a l'aeroport paral·lel a la autovia de Castelldefels. A Paris-Orly hi havia (no sé si encara hi és) un trenet elevat (sense conductor) que portava a la Porte d'Italie (i enllaç amb Metro) en pocs minuts. Però aquí, senyors, no som capaços de dissenyar sol·lucions económiques i senzilles per als problemes sezills. Todo a lo grande. Després, quan ve la fallida, ni tan sols protestem.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa