MónTerrassa
Les últimes víctimes de la rereguarda a Terrassa l’any 1939

El 26 gener 1939, Terrassa era ocupada per l’exèrcit franquista. El mateix dia, el bomber terrassenc Hermenegildo Soler Puig era assassinat per les tropes republicanes en retirada, juntament amb el seu veí, Francesc Pascual. Van ser de les últimes víctimes de la reraguarda a Terrassa, ens recorda l’historiador egarenc Marc Ferrer. Les forces “nacionals” no van trobar resistència. L’ocupació es va fer el mateix dia que a Barcelona, un després que a Castellbisbal. A partir de llavors, l’èxode republicà es va multiplicar. El bombardeig d’uns dies abans i el so de l’artilleria constitueixen els fets del conflicte bèl·lic a la capital del Vallès Occidental, on va estavellar-se un avió alemany.

Artiola Gabriel, Jaume

Jaume Artiola Gabriel, bomber del parc de Terrassa, va ser una de les víctimes de la repressió franquista: Va ser detingut el 6/02/1939, poc després de l’entrada dels franquistes a la capital egarenc, i acusat de ser un actiu militant de la CNT i de formar part de les patrulles de control que van perseguir i assassinar persones de dretes durant la guerra. Va ingressar a la presó de Terrassa. El 20/02/1940 li és ratificada la garjola. El 5/03/1940 és jutjat en consell de guerra, i és condemnat a pena de mort pel delicte de rebel·lió militar. El 9/03/1940 és traslladat a la presó Model de Barcelona, sent afusellat en el Camp de la Bota el 5/07/1940. Tenia 37 anys. 

Inici de la Guerra Civil

El 18 de juliol s’escau l’aniversari de l’inici de la Guerra Civil (1936-1939). Un dels temes més oblidats i poc investigats ha estat el paper dels cossos de bombers i com la guerra va afectar la seva organització i sobretot el seu personal. El terrassenc Marc Ferrer és el promotor d’un projecte personal, la web “Bombers en guerra”.

Es tracta d’una investigació que fa anys que porta per omplir el buit historiogràfic sobre els bombers a Catalunya durant la Guerra Civil, i que difon mitjançant una base de dades nominal per tal de conèixer cada bomber i saber com el va afectar el conflicte: si va anar al front, si hi va morir, si va patir repressió. També és un espai de record, memòria i homenatge per a tots els catalans que van exercir de bomber entre 1936 i 1939 i que van viure i patir la Guerra Civil. Al web, a part de conèixer la trajectòria de cada bomber català durant la Guerra Civil, es pot trobar un apartat d’imatges, moltes inèdites, i documents de l’època.

Comparteix

Icona de pantalla completa