Tres camins del Vallès Occidental s’incorporaran a la Xarxa de carreteres de la Diputació

La primera fase d’actuacions en camins a la comarca del Vallès Occidental del Pla zonal de la xarxa local de carreteres de la Diputació de Barcelona s’ha presentat aquest dimarts als representants dels municipis beneficiaris aquest dimarts al Consell Comarcal del Vallès Occidental. Aquesta primera fase d’actuacions en camins inclou el camí de l’Obac, a Vacarisses, el camí de Rellinars a Can Gonteres, a Terrassa, i la carretera del cementiri de Collserola, que afecta als termes de Montcada i Reixac, Cerdanyola del Vallès i Barcelona. La presentació ha anat a càrrec del diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, acompanyat del president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Ignasi Giménez.

D’acord amb les actuacions del Pla zonal, el primer camí del Vallès Occidental on s’actuarà serà el camí de l’Obac que comunica el nucli de Vacarisses amb la urbanització Els Cupots, servint al trànsit intermunicipal que vol accedir des de la urbanització a la BV-1212. Aquesta actuació, amb una inversió de 422.000 euros, comportarà una millora de la seguretat viària en un tram de 2,63 km, i d’acord amb el calendari les obres poden iniciar-se el segon trimestre 2023

El segon camí inclòs al Pla és el camí de la carretera de Rellinars a Can Gonteres, al terme municipal de Terrassa, i que connecta la urbanització de Can Gonteres amb el Quart Cinturó (B-40), servint al trànsit intermunicipal a les carreteres B-40 i B-122. Aquest camí, que passarà a incorporar-se a la xarxa de carreteres de la Diputació de Barcelona amb el nou codi B-6431, té una longitud de 1,06 quilòmetres i comportarà una inversió de 619.000 euros. Les obres està previst que s’iniciïn el primer trimestre 2023 un cop redactat el projecte constructiu.

La tercera actuació és la carretera del cementiri de Collserola que comunica Barcelona amb Santa Maria de Montcada, a Montcada i Reixac, escurçant l’itinerari actual per carretera d’accés al cementiri de Collserola. Aquest camí, d’una longitud 5,57 km també s’incorporarà a la xarxa local de carreteres de la Diputació de Barcelona amb el codi B-6315.

D’acord amb el calendari, està previst que la redacció d’estudi informatiu s’iniciï el quart trimestre d’aquest any així com les consultes ambientals i avaluació ambiental si s’escau, ja que el seu recorregut està dins el Parc Natural de la Collserola. La redacció de projecte constructiu està prevista pel segon trimestre 2022 i l’inici de les obres el primer trimestre de 2024.

En la presentació d’aquesta primera fase de camins del Pla zonal de carreteres, el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Pere Pons, ha destacat el consens dels alcaldes de la comarca per dur a terme els tres projectes i ha recordat que «mantenir en bon estat els camins requereix una inversió molt elevada i per això, des de la Diputació ajudem els municipis i, especialment, als que no disposen de connexions adequades».

Pla zonal de la Xarxa local de carreteres

El Pla zonal de carreteres té com a objecte racionalitzar, actualitzar i ordenar la xarxa local de carreteres, identificant aquells camins municipals que estan funcionant com a tals i aquelles carreteres locals que han perdut aquesta funció.

El Pla zonal es pot considerar com un instrument de suport als ajuntaments. A banda de millorar la xarxa viària, el fet d’alliberar els ajuntaments d’aquells camins que estan fent una funció de carretera i que passaran a la xarxa viària de la Diputació, representa per a les administracions locals un important estalvi de despesa.

L’objectiu principal del Pla és garantir i millorar les condicions d’accessibilitat al territori per a totes les persones, especialment per a les que viuen en aquells municipis més petits que no disposen de connexions adequades amb la xarxa de carreteres.

La millora de l’accessibilitat esdevé fonamental per poder accedir a serveis essencials (sanitat, educació, cultura i oci, etc.), per frenar el despoblament d’algunes zones del territori i per augmentar la seva competitivitat econòmica.

Vigència del Pla

El Pla zonal té una vigència de quinze anys, revisable cada cinc anys per adaptar-lo a l’evolució del territori. El seu finançament es fonamenta en dos convenis diferenciats, signats entre la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. Un conveni tracta de les actuacions en camins i l’altre de les actuacions en carreteres.

La inversió prevista en aquests dos convenis per fer totes les actuacions del Pla és d’aproximadament 230 milions d’euros, i cada administració aportarà el 50%.

Nou comentari