MónTerrassa
Els trens cada 5 minuts als FGC a la línia de Terrassa, més a prop
  • CA

El nou Contracte Programa amb la Generalitat permetrà als FGC fer que els trens cada 5 minuts a la línia S1 de Terrassa siguin aviat una realitat. També, culminar projectes per guanyar capacitat de transport per fer front a l’emergència climàtica i vertebrar el territori.

El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, juntament amb el conseller d’Economia i Hisenda, Jaume Giró, i la presidenta de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Marta Subirà, han signat avui el nou contracte programa Generalitat-FGC per al període 2022-2026 que consolida Ferrocarrils com a agent de competitivitat, innovació i lluita contra el canvi climàtic.

El nou Contracte Programa assegura el finançament d’FGC per executar els projectes estratègics a curt i mig termini que permetran incrementar la capacitat de transport públic a la regió metropolitana de Barcelona, l’àmbit de Lleida i, per primera vegada, al Camp de Tarragona i impulsar projectes de futur perquè FGC faci un salt qualitatiu en la seva activitat pel que fa al nivell de servei i impacte territorial. Tots els projectes estan alineats, alhora, amb els eixos principals de l’acció de Govern: descarbonització, desenvolupament territorial i digitalització.

Per a la descarbonització de la mobilitat, els projectes a curt i mig termini (abans de 2030) són:

  • Més capacitat a la línia Barcelona-Vallès: Implementació de les noves freqüències (trens cada 5 minuts des de Terrassa i Sabadell i cada 2,5 minuts des de Sant Cugat a les hores punta) gràcies a l’arribada de les noves unitats 115 (2022).
  • Connexió de les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia: Perllongament entre Pl. Espanya i Gràcia, amb una oferta de més de 60 milions de noves places de transport públic. S’està acabant el projecte constructiu. En servei l’any 2026-2027.
  • Nou servei a la línia Llobregat-Anoia: Pel que fa al transport de viatgers, millora dels serveis que permetran guanyar 25 milions de viatges l’any i integració urbana a Manresa i Igualada.
  • En l’àmbit de les mercaderies, incorporació aquest 2022 de 5 noves locomotores híbrides.
  • Millores a Lleida: Arribada d’un nou tren per a la línia Lleida-La Pobla de Segur (2022) i operació del servei de la línia Lleida-Manresa (2024).
  • Connexió ràpida entre l’aeroport i Barcelona: Inici dels serveis ferroviaris amb la terminal T1 (2024-205)
  • Tram del Camp de Tarragona: El 2022 és licitarà el projecte constructiu perquè pugui estar enllestit el 2025.

Increment de la capacitat de transport públic amb els nous projectes

FGC

I els projectes estratègics de futur (a partir de 2030):

  • Nou túnel que permeti desdoblar la línia del Vallès des de Sant Cugat.
  • El Metro del Delta del Llobregat.
  • El tren d’altes prestacions entre Barcelona i Occitània.
  • Rodalies de Catalunya.


Actor per a l’impuls territorial

Les explotacions turístiques d’FGC tenen una importància cabdal en l’àmbit del desenvolupament territorial. Entre els principals projectes destaquen la desestacionalització de l’activitat (serveis 365 dies l’any) en base a quatre eixos: sostenibilitat (instal·lació de punts de recàrrega per a vehicles elèctrics a totes les estacions el 2022), equilibri territorial, promoció de l’esport de base i de competició i digitalització. També s’inclouen estimular el turisme sostenible a través de la potenciació dels ferrocarrils turístics i desplegar l’Estratègia de Patrimoni històric i cultural per preservar i posar en valor el patrimoni històric i ferroviari del país i potenciar-ne la seva divulgació.

Pel que fa a la digitalització, el projecte Estació 4.0 (digitalitzar els serveis de mobilitat); la transformació digital en l’àmbit de muntanya amb la implementació de ressorts digitals; la digitalització interna d’activitats i procediments per a millorar l’eficiència operativa, la capacitat de gestió i reacció i la qualitat del servei, i el desenvolupament i testeig de tecnologies sobre el 5G ferroviari (5G RailLab) són les principals actuacions on Ferrocarrils focalitzarà la seva activitat a curt i mig termini.

Marc pressupostari

En termes econòmics i financers, el Contracte Programa 2022-3026 manté una estabilitat en les aportacions per part de la Generalitat, a través del Departament de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori, i desenvolupa una nova estructura societària que facilita tant el finançament com l’articulació tècnica dels projectes.

Els projectes presenten un encaix pressupostari sense recórrer a l’endeutament i preservant els requeriments pressupostaris propis de l’activitat de Ferrocarrils i la seva evolució en un entorn cada vegada més exigent en termes de robustesa i aprofitament de la capacitat de la infraestructura i en termes de la qualitat del servei ofert al conjunt de les explotacions d’FGC.

Les aportacions de la Generalitat parteixen de la mitjana d’aportacions previstes en el Contracte Programa anterior (2017-2021) i segueixen un creixement tendencial del 3,1% anual d’acord amb la recomanació del Departament d’Economia. Les aportacions de l’ATM es calculen segons el marc pressupostari acordat. I els ingressos s’obtenen considerant la recuperació al 2022 de la tendència estimada l’any 2019, i un creixement anual del 3,1%.

FGC

Per tal de dur a terme les activitats de l’ens FGC, no es preveu nou endeutament per als propers anys 2022-2026, de manera que aquest disminuiria al llarg del període.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa