MónTerrassa
Treballadores d’Endesa conviden els joves a trencar la bretxa de gènere
  • CA
L’enginyera Mónica Escobar es dirigeix als alumnes de Cultura Pràctica | ENDESA

Endesa se suma, aquest any per primer cop, a la tercera edició de la Iniciativa del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència. Tres dones, amb perfil tècnic i científic imparteixen xerrades a centres docents de Terrassa, Lleida i Tarragona per tal de donar visibilitat a la seva tasca i compartir la seva vocació dins d’una empresa elèctrica. Durant uns dies es porten a terme més de 2.580 activitats, el 90% a centres educatius, amb l’objectiu de combatre la bretxa de gènere en la Ciència i la Tecnologia.

En concret, la Mónica Escobar és a l’Escola Cultura Pràctica de Terrassa, amb estudiants de 2n i 3r d’ESO. Explica com és treballar dissenyant i fent càlculs del traçat de les línies elèctriques, amb la majoria de companys homes, i quina és la seva motivació per dedicar-se i estudiar Enginyeria Industrial a Colòmbia. Ella era del 5% de dones que estudiaven aquesta carrera. Per sort, aquesta xifra creix exponencialment fruit de la demanda de carreres STEM per fer front a un futur cada cop més tecnològic. I és que la previsió de la Unió Europea és que la demanda d’aquest tipus de disciplines creixi un 14%, mentre que la resta ho faran un 3%. En el seu moment va ser visionària, i ara, 19 anys després d’haver acabat la carrera, anima a les joves que facin cas al seu instint i a les seves habilitats.

A Tarragona, a l’Institut Campclar, la també enginyera Carme Cárdenas revela com de difícil va ser per ella estudiar una carrera tècnica. A casa seva les dones eren administratives i per a res del món una enginyeria era el que la seva família esperava d’ella. Però la seva empenta i determinació va superar les barreres socials i es va graduar. Ella és una apassionada de la feina, vetlla pel bon estat de la xarxa elèctrica de mitjana i baixa tensió a Tarragona i així els transmet als més de 100 alumnes que gaudeixen del seu testimoni.

Per la seva banda, l’ambientòloga Inmaculada Ordóñez des del punt de vista d’una dona que es dedica a desenvolupar el Pla de Conservació de la Biodiversitat de la Companyia està a l’Escola Alba Corbins, de Lleida, amb alumnes de 4t, 5è i 6è de primària. Ella fa un repàs de les científiques que al llarg de la història han contribuït, amb els seus estudis i descobriments, al desenvolupament d’aquesta branca de la Ciència. A més, els mostra en quins projectes, des d’Endesa, ella aporta el seu granet de sorra per preservar i contribuir a la millora de la biodiversitat.

Celebrar diades com aquestes és important per assolir la Igualtat de Gènere, l’objectiu número 5 de Desenvolupament Sostenible, inclosos a l’Agenda 2030 de les Nacions Unides. Endesa, conscient de la necessitat de reduir la bretxa entre homes i dones que treballen en la indústria tecnològica i en carreres tècniques, vaincrementant progressivament les dones a la seva plantilla. A Catalunya, ha passat d’un 16% el 2005 a un 23% el 2018. A més, cada any són més els projectes en els quals la Companyia col·labora per fomentar els estudis STEM (acrònim en anglès de Ciències, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), entre nenes, com, per exemple, el Programa Orienta-T –en el que van participar més de 1.700 alumnes a tot l’Estat, dels quals 400 a Catalunya, per donar visibilitat i promoure la presència de la dona en l’àmbit laboral, sobretot feines de futur–.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa