El mercat de la Independència i el mercat de Sant Pere han patit de ple la pandèmia de la Covid-19. Després de mesos d’una recuperació progressiva a la nova normalitat, els mercats municipals fan un pas endavant i es transformen digitalment per seguir tenint un paper destacat com a dinamitzadors econòmics, socials i urbanístics de la ciutat. La digitalització de comandes, el repartiment a domicilis, o la millora en les pàgines web són algunes de les iniciatives per revifar els dos eixos vertebradors de les zones comercials.

“Volem que la gent vegi el mercat com una cosa innovadora i no antiga”, afirma Joan Font, dinamitzador de l’Associació de Concessionaris del Mercat de la Independència. El mercat ha apostat fort per la digitalització de comandes i el repartiment a domicili, una activitat que s’ha duplicat des de la pandèmia: abans del confinament les entregues a domicilis eren al voltant del centenar, i ara han augmentat a unes 200. “El repartiment a domicili en temps de pandèmia va ser de bojos. Després es va tranquil·litzar molt, però ara segueix duplicant-se des d’abans del confinament”

L’any 2009, el mercat ja va apostar per una plataforma de venda en línia, que es va modificar el 2016, i que enguany s’ha tornat a millorar arrel d’una subvenció de la Diputació de Barcelona. Tots aquests canvis, però, es fan sempre mantenint l’essència del mercat i fent ciutat: “El repartiment a domicili es fa des d’una cooperativa terrassenca, així com la pàgina web i les xarxes socials. Si volem que la gent aposti per la compra local, nosaltres també hem d’apostar per la ciutat”. 

El mercat de Sant Pere també ha apostat per la digitalització de comandes. Amb un ajut de la Diputació de Barcelona, el mercat ha fet un conveni amb Manzaning -una plataforma focalitzada en la venda online en mercats municipals- on s’hi poden adherir paradistes per vendre els seus productes a través de la web. Aquesta iniciativa va començar a l’estiu, on de moment s’hi troben la meitat de la vintena de parades del Mercat de Sant Pere. “Esperem que de mica en mica es vagin sumant tant paradistes com clients, a qui properament farem promocions de descompte”, comenta Mercè Clavel, dinamitzadora del Mercat de Sant Pere. El Mercat es va adonar que aquestes propostes podien funcionar quan durant la pandèmia, a través de l’aplicació WhatsApp i correu electrònic, clients i paradistes parlaven entre ells per fer la compra online i entregar els producte als domicilis: “Els mateixos paradistes s’organitzaven per portar la compra a les cases. Es va incrementar moltíssim la clientela”. 

Per donar a conéixer aquesta opció de compra online, des del mercat s’han vinil·lat dos autobusos municipals, s’han repartit flyers a les àrees d’influència del mercat, i s’han penjat pòsters. Clavel afirma que, de moment, el grau de retorn de la clientela és baix i que costa implementar la compra en línia, però és una iniciativa molt recent i “se li ha de donar temps perquè tingui sortida”. Com a nova mesura de cara l’any vienent, Clavel ha anunciat que després de festes, arribaran a la població de Matadepera: els habitants del municipi podran comprar online i rebre-ho a casa. Així doncs, amb aquesta plataforma el mercat espera “arribar a gent més jove de l’àrea d’influència del mercat i captar nous clients de Matadepera”.

Ambdós mercats municipals van notar un augment nous compradors durant la pandèmia, però fa falta fidelitzar-los, alhora que mantenir els clients habituals. Aquestes iniciatives han aconseguit revitalitzar els mercats i adaptar-los a l’actualitat, així com apropar-se a tots els veïns i veïnes de la ciutat, però sempre mantenint l’essència d’un mercat municipal i fent Terrassa. Es pot dir que els mercats han optat per reinventar-se abans que morir. 

Nou comentari