Terrassa estrena nous refugis climàtics i tendals per combatre la calor. El canvi climàtic obliga a les ciutats ha prendre mesures per protegir cada cop més la ciutadania dels fenòmens meteorològics extrems. Dels aiguats es passa a l’onada de calor en qüestió de setmanes, i malgrat que hem pogut posar punt final al llarg episodi de sequera, ningú ens estalviarà patir les altes temperatures d’aquest estiu. “Els estius són progressivament més calorosos i això ens planteja reptes que no volem ni podem ignorar”, ha subratllat l’alcalde Jordi Ballart en l’acte de presentació de les accions que des del Consistori es duran a terme aquests pròxims mesos per assegurar “el benestar de la ciutadania i la preservació del nostre entorn natural”. El missatge que s’ha volgut transmetre és clar: “Terrassa està preparada, actua i cuida a la ciutadania i no només pensa en el present sinó també en el seu futur”.
Entre l’extensa llista d’accions que el govern municipal endega -punts d’aigua, reforçar la vigilància a l’Anella Verda, més seguretat per evitar actes incívics i perillosos, piscines municipals obertes, etcètera- hi ha els refugis climàtics. Aquests espais es converteixen en els moments de més calor en llocs segurs i oberts per a tothom. D’accés lliure i gratuït, ajuden especialment als col·lectius més vulnerables a passar les pitjors hores del dia en unes condicions mínimament confortables.
Cada any tenen major acceptació i per això, des de l’Ajuntament es busca arribar a tots els barris. Enguany, hi haurà un total de 51 refugis climàtics, alguns més que els de l’any passat. Estem parlant de parcs i jardins, però sobretot d’equipaments municipals com les biblioteques, els centres cívics, la seu de la Creu Roja, l’edifici de la UPC, l’Alberg Municipal… I com a novetat important se n’hi sumen més: com el casal municipal Anna Murià i el casal de la Generalitat de Ca n’Anglada, de dilluns a divendres i que obriran durant tot el mes d’agost. I també s’hi afegeix el Casal de la Gent Gran del Cementiri Vell, una petició del veïnat que s’ha pogut satisfer. “Volem que tothom pugui trobar un espai fresc i segur davant dels episodis de calor intensa”, ha subratllat Ballart.
D’altra banda, durant els mesos de calor, a les biblioteques municipals (D3, D4, D6 i BCT) es repartiran ventalls i es disposarà de fonts d’aigua actives. Les biblioteques D2 i D5, més petites, romandran tancades a l’agost. I en cas d’episodi de calor intensa, l’Ajuntament preveu obrir espais climatitzats addicionals per garantir el confort tèrmic de la població.
Nous tendals i punts d’aigua de fàcil accés
L’altre gran novetat són els tendals. L’any passat es va iniciar una prova pilot amb la col·locació de diverses lones al carrer de Sant Pere. El balanç fet ha estat ambivalent. La idea era bona però la ubicació no era l’adequada. “Vam veure que no és un espai on la gent s’aturi i pugui aprofitar l’ombra, així que hem decidir reubicar-los, mentre continuem estudiant la solució definitiva”, ha manifestat l’alcalde. El que sí que va complir les expectatives va ser el situat a la plaça de la Torre del Palau, que es mantindrà.
I se n’hi afegiran de nous. Concretament es distribuiran en punts estratègics com poden ser la Font de l’Apotecari, la plaça de la Pau, les zones de les petanques del Parc de Sant Jordi i també a la plaça de la Cooperativa. “Son places grans i molt concorregudes, on la gent està acostumada a trobar-se i aprofitar per refrescar-se, no hi ha zones d’ombra i el tendals poden ser un bon substitut. Encara no hem trobat el sistema ideal però continuem treballant-hi”.
D’altra banda, les fonts situades dins dels refugis climàtics estan en funcionament per a ús ciutadà, i com a novetat està prevista la instal·lació d’un punt d’aigua al Raval de Montserrat amb carrer Unió que estarà disponible per Festa Major. A més, s’està treballant per posar a punt algunes fonts ornamentals com la de la plaça Primer de Maig.



