L’Ajuntament de Terrassa col·laborarà amb quatre projectes d’ajuda humanitària a països d’arreu del món a través de suport econòmic. Concretament a Sudan, Haití, el Marroc i Palestina. Són les primeres subvencions que es donen en el marc de la convocatòria de concurrència no competitiva per a projectes d’ajuda humanitària d’emergència de 2024. Aquesta línia de subvencions està dotada enguany amb un total de 65.000 euros, segons informa l’Ajuntament en un comunicat.
La convocatòria es va obrir el 22 de febrer i el termini de presentació de propostes es tancarà el 31 de desembre de 2024 o quan s’exhaureixin els fons. Poden sol·licitar aquests ajuts les entitats especialitzades en l’àmbit de l’ajuda humanitària i també les entitats locals que treballin en algun territori afectat per una situació d’emergència.
Els quatre projectes
Els quatre primers projectes que compten amb el suport municipal a través d’aquesta la convocatòria són:
Farmamundi (Sudan): Intervenció d’emergència per a millorar l’accés de serveis sanitaris i de protecció de els refugiats de l’assentament de Adjumani, després de l’arribada massiva de població refugiada sudanesa. El projecte està subvencionat amb 10.000 euros. El col·lectiu destinatari de la proposta està format per 1.625 persones (1.175 dones i nens). Segons informa l’Ajuntament, les dades d’ACNUR indiquen que a desembre de 2023, la població refugiada en Adjumani és de 219.763 persones (117.768 dones i 101.995 homes), distribuïdes en 30.154 unitats de convivència.
NPH (Haití): La Fundación Nuestros Pequeños Hermanos ha implementat un pla d’acció immediat per respondre a la crisi de seguretat i salut a Haití. A través de l’hospital St. Damien i el centre Kay St. Germain, ofereixen atenció mèdica i suport a la població, especialment a la maternoinfantil i a les famílies amb nens amb discapacitat. A més, acullen a famílies desplaçades, proporcionant-los refugi, aliments, aigua potable i assistència material i financera. El projecte està subvencionat amb 10.000 euros.
Fons Català de Cooperació al Desenvolupament (Marroc): La intervenció d’aquest ens supramunicipal pretén donar una resposta d’emergència integral i basada en l’enfocament de triple nexe, que no només atengui les necessitats immediates de l’emergència, sinó que inverteixi en el desenvolupament de capacitats locals i promogui la construcció d’una cultura de pau. El projecte està subvencionat amb 5.000 euros.
El Fons Català de Cooperació al Desenvolupament té una llarga trajectòria de suport al Marroc i, en aquest moment, està ja en procés d’identificació de les respostes d’emergència i les entitats aliades durant la fase de reconstrucció post-emergència, tenint en compte la població d’origen marroquí que viu a casa nostra.
UNRWA (Palestina): Ajuda alimentària d’emergència per a la població palestina a Gaza. L’Agència de les Nacions Unides per als Refugiats de Palestina al Pròxim Orient té una metodologia integral i col·laborativa per distribuir aliments a Gaza. Aquesta estratègia inclou assegurar l’accessibilitat i seguretat dels aliments, adaptar l’ajuda a les necessitats locals i involucrar la comunitat en la distribució. S’identifiquen les persones més vulnerables i es prioritzen les necessitats nutricionals. El procés implica la selecció de proveïdors, transport, control de qualitat i distribució equitativa.
Es realitza un seguiment constant i s’utilitzen sistemes informàtics per garantir la transparència i rendició de comptes. Les persones beneficiàries refugiades de Palestina en situació de pobresa amb aquest projecte són 428. El projecte està subvencionat amb 15.000 euros.
Característiques dels projectes
Els projectes subvencionats han d’acomplir una de les següents característiques:
- Projectes destinats a la provisió urgent de béns i serveis bàsics per garantir la supervivència i alleujar el sofriment de les persones afectades per catàstrofes naturals, conflictes armats, emergències internacionals i situacions de violència.
- Projectes de resposta humanitària orientats a alleujar el sofriment, garantir la subsistència, protegir els drets fonamentals i defensar la dignitat de les persones afectades per catàstrofes naturals, conflictes armats, emergències internacionals, situacions de violència i crisis humanitàries de llarga durada
- Projectes d’assistència prolongada a persones refugiades i desplaçades
- Projectes de rehabilitació inicial després d’un desastre i accions destinades a la preparació i prevenció de desastres