Els cotxes autònoms semblen ser el futur de la mobilitat urbana. Segons la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), a mitjà termini els desplaçaments es faran en vehicles capaços de prendre decisions en temps real i sense la intervenció humana. Davant aquesta realitat cada vegada més present a molts països del món -com els Estats Units o Singapur-, el Centre de Desenvolupament de Sensors, Instruments, i Sistemes (CD6) de la UPC ha decidit apostar per aquesta mobilitat.
Així doncs, el CD6 ha creat el projecte USEFUL, que consisteix en un vehicle de baixes emissions equipat amb diferents sensors òptics integrats en un sistema de computació, visualització i emmagatzematge de dades. “Aquest cotxe circularà per les ciutats, les carreteres, camins rurals i autopistes per tal d’agafar tota mena de dades i, d’aquesta manera, entrenar algoritmes d’intel·ligència artificial que, en el futur, es puguin fer servir en els cotxes autònoms”, ha explicat Santiago Royo, director del CD6 i investigador principal del projecte USEFUL, en roda de premsa.
En aquest sentit, Royo afirma que per tal que els cotxes autònoms puguin circular per les nostres carreteres “es necessiten grans volums de dades precises que provinguin de detectors amb diferents modes de funcionament i que permetin als sistemes autònoms interpretar l’entorn i actuar de manera segura”. “Si volem que siguin fiables, els hem de proporcionar quantes més dades diferents millor que ajudin a aprendre a la IA”, afegeix el director del CD6. Així doncs, des del grup de recerca preveuen que aquest vehicle circularà pels carrers de Terrassa durant uns 6 mesos i esperen tenir totes les dades recopilades el setembre del 2025.

Recopilació de dades per entrenar els cotxes autònoms davant de condicions de climatologia adversa
Amb el projecte USEFUL, el CD6 aconseguirà obtenir milions d’imatges de múltiples sensors per dissenyar sistemes fiables de conducció autònoma. Totes aquestes dades seran anònimes, no identificaran vianants ni vehicles, i es publicaran en un conjunt de dades públiques per tal que ho puguin utilitzar altres investigadors i investigadores per desenvolupar algoritmes. “Tindrem dades tèrmiques, lumíniques, infraroges i imatges 3D. Tots els sensors estan connectats en un ordinador situat al maleter i que les recopilarà”, ha explicat Gerard de Mas, investigador del projecte USEFUL.
Un dels grans reptes que afronten enguany els cotxes autònoms és el seu funcionament en situacions de climatologia adversa. En aquest sentit, Santiago Royo explica que “els cotxes autònoms fins ara estan funcionant bé en condicions de bon temps, però en condicions de boira o pluja tenen problemes amb els algoritmes de detecció”. Així doncs, les dades recopilades pel projecte USEFUL també podrien donar resposta a aquesta problemàtica. “Això se soluciona posant molts tipus d’imatge diferents i els has d’agrupar per tal que l’algoritme s’entreni i sigui capaç de detectar vianants, bicicletes i cotxes que té al seu voltant”, afirma Royo.

