MónTerrassa
La tarifa plana a les autopistes es farà esperar
  • CA
Un peatge d’Abertis a l’AP-7 | Abertis

!--akiadsense-->

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, no descarta que la vinyeta -una tarifa plana per als conductors que substituiria els peatges- s’implanti en una primera fase només en les vies gestionades per la Generalitat en cas que el govern espanyol no vulgui introduir aquest sistema en les carreteres de titularitat estatal. Tot i això, Calvet ha dit que seria “òptim” que la vinyeta s’apliqués de manera homogènia a totes les carreteres catalanes i ha demanat al govern espanyol que “s’arrisqui” per fer un “salt de qualitat amb visió de lluita contra el canvi climàtic”. En una entrevista a l’ACN, el conseller de Territori també ha admès que és “difícil” que la vinyeta s’apliqui l’1 de gener del 2019, la data amb que treballava l’executiu català abans de ser destituït pel 155. “Hem de ser realistes”, ha dit.

Calvet ha reconegut que és “molt difícil” implantar la vinyeta “en les condicions actuals”, en què “hi ha peatges a l’ombra, peatges explícits, concessions de l’estat i concessions de la generalitat”. El conseller s’ha compromès a “continuar treballant” durant el 2018 i el 2019 amb l’objectiu d’establir en el futur una tarifa plana per utilitzar les carreteres.

El conseller de Territori ha apuntat que la vinyeta és un sistema que la conselleria té “molt estudiat” i que és “una mesura revolucionària” en la gestió de les infraestructures. A més, ha recordat que alguns països europeu ja l’estan aplicant.

D’altra banda, ha remarcat que aquest sistema aporta “beneficis ambientals i econòmics”, que després es podrien revertir en “la millora del transport públic o en la xarxa secundària”.

El conseller destituït pel 155 Josep Rull va exposar el projecte de vinyeta el juliol del 2017 al Grup de Peatges -format per administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris-. La proposta del Govern per eliminar les barreres a totes les vies d’alta capacitat de Catalunya era un mecanisme de pagament temporal per ús que es desglossava en una tarifa plana d’entre 40 i 110 euros per als conductors residents i en una taxa per als forans. El Ministeri de Foment de l’executiu de Mariano Rajoy s’havia mostrat contrari a implantar la vinyeta.

Comparteix

Icona de pantalla completa