Terrassa ha estat present en un debat mundial sobre el futur dels centres sanitaris. L’Hospital Universitari MútuaTerrassa ha estat convidada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) a formar part d’una reunió internacional que ha tingut lloc del 5 al 7 de juny a la ciutat de Bakú (Azerbaidjan). Sota el lema “Hospital adaptats per a propòsits: prioritzar la qualitat i la sostenibilitat per satisfer les demandes de l’atenció sanitària moderna”, la trobada pretenia definir el marc estratègic de l’atenció sanitària en els 20 anys vinents.
Entre els nombrosos representants governamentals, de l’OMS i dels actors sanitaris més importants del continent europeu s’hi trobaven membres de l’HUMT, gràcies a una de les iniciatives que l’entitat està duent a terme i que l’ha situat en el TOP europeu. Estem parlant del “Compromís Verd”, on la sostenibilitat i l’adaptació al canvi climàtic en son la base. MútuaTerrassa ha tingut l’oportunitat de donar a conèixer aquest projecte i fer partícips a la resta de centres sanitaris a fer-se’l seu.
En aquest sentit, l’Observatori Europeu de Sistemes i Polítiques de Salut de l’OMS ha publicat recentment l’informe “Making Health for all policies: harnessing the co-benefits of Health”, un document sobre polítiques de salut -policy brief- on ja es recull la iniciativa mediambiental de l’entitat terrassenca.
Josep Rull explica el full de ruta del Compromís Verd
L’encarregat d’exposar el Compromís Verd va ser el seu director, Josep Rull, el qual va recalcar que MútuaTerrassa treballa amb la premissa del “Primum non nocere” -“Primer de tot no ser nocius”- i sempre amb el propòsit de concebre la salut i el medi ambient com a conceptes indissociables. També va referir-se al Pla d’Acció Climàtica de MútuaTerrassa, el qual parteix d’un full de ruta establert en base al càlcul de la petjada de carboni i que contempla quatre eixos: transició energètica, economia circular, mobilitat sostenible i recerca biomèdica en salut i canvi climàtic.
En el transcurs de la seva presentació també va exposar la conveniència de posar en valor “l’autoritat moral de les bates blanques” per tal que actuïn com a prescriptors de sostenibilitat i la necessitat de treballar amb el propòsit que els professionals de la salut esdevinguin agents en contra del canvi climàtic. També va destacar la importància de la recerca en salut relacionada amb el canvi climàtic i va detallar algunes de les principals línies científiques plantejades per la Fundació Docència i Recerca en l’àmbit del canvi climàtic i la salut.
Rull va concloure la seva ponència apel·lant al compromís individual i col·lectiu davant l’evidència que el canvi climàtic és una de les principals amenaces de la humanitat. En aquest sentit, va explicar que no té cap sentit que el sector salut sigui un dels contribuïdors principals de la crisi climàtica i va convidar a tots els presents a fer-se seu el jurament del “Primum non nocere” i a contribuir a la tasca d’aprofitar l’autoritat dels professionals de la salut com a agents del canvi.