Sabadell s’interessa pels Punts d’Intercanvi de Xeringues de Terrassa. Aquest dimecres, dia 27 de novembre, la regidora de Salut de l’Ajuntament de Terrassa, Laura Rivas, s’ha reunit amb la regidora de Salut i Gestió de Plagues, Silvia Garcia Peláez i la regidora d’Acció Social, Laura Pineda Garcia de l’Ajuntament de Sabadell per explicar-los el sistema de gestió dels Punts d’Intercanvi de Xeringues (PIX), que es fa des del servei de Salut de Terrassa. A la reunió, que ha tingut lloc a la sala de Govern, han assistit també part de l’equip tècnic de l’Ajuntament de Sabadell: el cap de servei de Salut, Rodrigo Rodríguez i la tècnica de Salut, Elisabet Puigdollers.
El Programa d’intercanvi de xeringues (PIX) té per objectiu la reducció de danys associats al consum de drogues. A Catalunya, el consum de drogues com l’heroïna i la cocaïna per via injectada, associat a l’hàbit de compartir la xeringa i els estris entre els usuaris de drogues, ha comportat que en els darrers vint anys aquest col·lectiu hagi patit greument els efectes de la infecció pel VIH. El Programa potencia el canvi d’hàbits de consum i facilita xeringues estèrils i altres elements necessaris per a un consum injectat higiènic.
A Terrassa tenim diversos punts ubicats en centres sanitaris de tota la ciutat: cinc Centres d’Atenció Primària (CAP), el Centre d’Atenció i Seguiment a les Drogodependències (CAS) i una vintena de farmàcies. També cal dir que el CAP Terrassa Nord és el principal punt de distribució de xeringues a la ciutat, i destaca per disposar d’una màquina dispensadora de xeringues instal·lada a la façana. Per contra, a Sabadell, tenen fins a 10 centres sanitaris autoritzats dins del programa de Salut, entre CAP i CUAP, a més de les farmàcies adherides.
Pla Local de Drogues de Terrassa, què és i com funciona
El PIX és una de les accions que es troben emmarcades dins grup motor que dinamitza el Pla Local de Drogues de Terrassa. Aquesta comissió es reuneix de forma mensual i està formada per les entitats que treballen en l’àmbit de les drogues a la ciutat: Alba, Aide, CAS de Mútua Terrassa i Alcohòlics Anònims juntament amb el servei de Salut i Comunitat. A més del Programa PIX, també es posen les línies estratègiques de les campanyes de prevenció del consum d’alcohol, s’organitzen jornades formatives sobre addiccions comportamentals o activitats de prevenció en l’àmbit familiar i centres educatius, entre altres temes que es tracten.
Dues vegades a l’any es reuneix la Comissió Permanent (formada per serveis municipals i entitats que treballen en l’àmbit de drogues) en la que es valora la tasca feta i s’acorden els objectius anuals.