Terrassa és un dels més de 220 municipis catalans en estat d’excepcionalitat per sequera que es veu afectat per les restriccions en els consum i usos de l’aigua d’ús agrícola, industrial i lúdic. Aquestes restriccions s’implementen després que l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) aprovés l’entrada en la fase d’excepcionalitat davant la reducció lenta i progressiva de les reserves dels embassaments, que ja estan per sota del 25%. Quines son aquestes restriccions actuals que afecten a Terrassa?
Segons informa l’Ajuntament de Terrassa a la seva pàgina web, les restriccions son les següents:
Restriccions actuals per sequera a Terrassa
- Resta prohibit l’ús d’aigua per al reg de jardins i zones verdes, tant de caràcter públic com privat, excepte per a la realització de regs de supervivència d’arbres o de plantes. Aquest reg de supervivència ha de realitzar-se amb la mínima quantitat d’aigua indispensable, de 20 h a 8 h, i només mitjançant reg gota a gota o regadora..
- El reg de gespa queda prohibit en tots els casos, excepte en superfícies destinades a la pràctica federada de l’esport, on el reg es pot mantenir en les quantitats mínimes.
- Es prohibeix omplir les fonts ornamentals, els llacs artificials i altres elements d’ús estètic de l’aigua
- Es prohibeix la neteja amb aigua potable de carrers, claveguerams, paviments, façanes i similars.
- L’ús a les piscines queda limitat als casos següents: El reompliment parcial de piscines que disposin d’un sistema de recirculació, en les quantitats indispensables per garantir la qualitat sanitària. En centres educatius, l’ompliment complet o parcial de piscines desmuntables de capacitat inferior a 500 litres destinades al bany d’infants.
- Es prohibeix la utilització d’aigua per a l’eliminació de pols i matèria en suspensió a l’aire, exceptuant en situacions d’alerta per contaminació atmosfèrica per PM10.
- La neteja de qualsevol tipus de vehicle queda limitada als casos següents: Neteja en establiments comercials dedicats a aquesta activitat que compten amb sistemes de recirculació de l’aigua.
- L’ús d’aigua en granges procedent de la xarxa d’abastament d’aigua potable queda limitat a les quantitats necessàries per a l’abeurament i neteja dels animals, així com per a la neteja del recinte.
- Requerir als grans consumidors (amb un consum superior a 6000 m³/any) que elaborin un “Pla d’ús eficient de l’aigua” per a prendre mesures per a reduir el consum.
25 mesos sense pluges abundants
Fa 25 mesos que no hi ha pluges abundants a les capçaleres dels rius. L’aigua que arriba a Terrassa prové principalment del sistema Ter-Llobregat, que engloba diferents embassaments, com el de Sau, Susqueda, la Llosa del Cavall o la Baells, que continuen amb un descens de les seves reserves d’aigua. Per tornar a una situació de normalitat, va dir la consellera d’Acció Climàtica, Teresa Jordà, potser haurien de ploure 50 litres per metre quadrat cada dia durant 4 mesos.